Followers

Sunday, January 14, 2018

40 Kerusi: Khayalan Atau Realiti Pas PRU14


3 hujah realiti yang bertentangan dengan kenyataan presiden Pas, oleh itu blog ini berpendapat Pas hanya berkhayal sahaja untuk menang di 40 kerusi Parlimen:

1.Pas belum pernah menang melebihi 30 kerusi disepanjang sejarah penglibatannya dalam politik pilihanraya Malaysia.Full strenght pun 27 kerusi ketika kerja sama politik bersama PKR dan DAP,itu pun atas usaha presiden Pas terdahulu iaitu almarhum ustaz Fadzil Noor dan Tok Guru Nik Aziz.

2. Bila bersendirian pada PRU yang sebelum ini Pas hanya boleh dapat dua kerusi sahaja.

3.Persepsi sekarang anak muda dan kaum lain melihat undi Pas sama sahaja dengan memberikan undi mereka kepada umno.Ramai melihat Pas mesra umno.

 note: Berdasarkan jualan akhbar Harakah milik Pas yang jualan kini tidak melebihi 20k setiap keluaran berbanding 250k menjelang PRU13 dulu, lu pikirlah sendiri.

Hadi: Pas penentu siapa penentu kerajaan jika dapat 40 kerusi

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menjangkakan tiada satu pun parti yang akan dapat kerusi yang cukup dalam pilihan raya umum (PRU) ke-14 untuk membentuk kerajaan.

Dalam masa sama, menurut Abdul Hadi, sekiranya PAS boleh dapat 40 kerusi, parti itu akan menjadi tempat kebergantungan parti lain yang ingin menubuhkan kerajaan.

“Jika PAS boleh mendapat 40 kerusi parlimen, parti lain yang tidak boleh nak tubuh (kerajaan) akan bergantung kepada 40 kerusi ini.

“Walau pun parti lain ada 100 kerusi, 80 kerusi, kerana nak tubuh kerajaan kena ada minima 112 kerusi.

“Jika PAS ada 40 kerusi, bermakna kita akan menjadi tempat kebergantungan siapa yang nak tubuh kerajaan. Dengan 40 kerusi ini kita (PAS) ada pengaruh dan boleh minta macam-macam,” katanya seperti dilapor Harakah Daily.

Abdul Hadi berkata demikian pada majlis Pelancaran Dana RM1 Juta ke Wisma Darul Iman di Masjid Rusila, di kawasan parlimennya di Marang, semalam.

Berdasarkan analisis oleh penganalisis Wong Chin Huat September lalu, pada PRU 2013, PAS bertanding 65 kerusi parlimen dan menang 21 daripadanya, enam kerusi itu kini dipegang oleh anggota parlimen Parti Amanah Negara (AMANAH).

PAS juga kini kehilangan Pokok Sena yang dipegang Datuk Mahfuz Omar yang keluar parti itu awal tahun ini.

Bekas pemimpin PAS itu belum menyatakan akan menyertai mana-mana parti lain.

[Baca berita penuh]