Followers

Wednesday, February 2, 2011

PAS Tidak Akan Kerjasama Dengan Umno: Khalid Samad

Ahli parlimen PAS Shah Alam Khalid Samad berkata parti Islam itu lebih suka bekerjasama dengan kumpulan 'berakhlak mulia' dalam DAP dan PKR berbanding golongan Islam dalam Umno.

“Umno ajak PAS kerjasama kerana kedua-duanya parti Melayu macam orang Melayu Islam yang ajak kita pergi pub untuk minum bir.

orange book forum klscah 250111 khalid samad"Tapi ada pula orang bukan Melayu bukan Islam ajak kita pergi kedai mamak minum teh tarik," katanya dalam satu majlis ceramah anjuran PKR di Petaling Jaya malam tadi.

Khalid mendakwa, perbandingan itu dibuat berdasarkan realiti terhadap tindakan Umno sepanjang pentadbiran selama 53 tahun di Malaysa, termasuk rasuah dan salah guna kuasa.

"Jadi kita patut ikut Umno atau ikut orang yang ajak kita minum teh tarik?," soalnya yang disambut dengan jawapan "teh tarik" oleh kira-kira 1,000 yang hadir di ceramah berkenaan.

Tambahnya, tindakan yang ditunjukkan PKR dan DAP juga lebih selari dengan nilai-nilai Islam yang didukung PAS.

"PAS tidak akan bekerjasama dengan Umno sekalipun dijemput oleh (Yang Di-Pertuan) Agong," tegasnya.

Khalid mewakili PAS dalam siri pertama Jelajah Pimpinan Keadilan yang bermula malam tadi di Taman Sri Manja, Petaling Jaya.

Program itu dilihat sebagai usaha PKR untuk memulihkan imejnya yang tercalar, kesan daripada pemilihan langsung yang dijalankan parti itu November lalu,

Ceramah berkenaan dianjurkan PKR cabang Lembah Pantai.