Followers

Friday, April 1, 2011

Dua pengikut fahaman syiah didakwa


RAWANG: Seorang pengikut fahaman Syiah, Mohd Kamil Zuhairi Abd Aziz, mengaku tidak bersalah di Mahkamah Rendah Syariah Gombak Barat, Kuang terhadap pertuduhan membantu mengembangkan fahaman yang telah diharamkan itu.

Tertuduh, Mohd Kamil Zuhairi, 46 didakwa membantu dalam mengembangkan kumpulan syiah yang melanggar fatwa tentang fahaman Syiah yang telah diwartakan pada 24 September 1998.
Dia didakwa melakukan kesalahan itu di sebuah premis, beralamat 9C Jalan SG 3/16 Taman Seri Gombak, Batu Caves, Hulu Selangor, antara 9 malam dan 10.40 malam pada 15 Disember 2010.
Bagi kesalahan itu, dia didakwa mengikut Seksyen 12 (c) Enakmen Jenayah Syariah Negeri Selangor 1995 iaitu menghina, mengingkari, melanggar atau mempertikaikan yang dinyatakan dan arahan-arahan diberikan fatwa oleh pihak berkuasa agama.

Jika disabitkan kesalahan, dia yang diwakili peguam Muhammad Burok, boleh didenda sehingga RM3,000 atau penjara dua tahun atau kedua-duanya.

Fahaman terbabit didapati menyeleweng oleh Jawatankuasa Perunding Hukum Syarak Negeri Selangor kerana bertentangan dengan ajaran Islam yang berlandaskan Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Bagaimanapun, seorang lagi tertuduh iaitu Mohamed Mokhsen Mad Merhad tidak dapat diambil pengakuannya berikutan tertuduh yang juga warga Iran tidak memahami bahasa Melayu.
Hakim Syarie, Kamarulzaman Ali menetapkan 12 Mei ini untuk sebutan melantik jurubahasa bagi kes Mohamed Mokhsen dan menetapkan 14 Julai untuk perbicaraan kes Mohd Kamil Zuhairi.

Mengikut pertuduhan, tertuduh didakwa bersubahat Mohd Kamil Zuhairi di tempat dan pada waktu yang sama mengikut Seksyen 46 mengikut seksyen dan enakmen yang sama.

Pendakwaan dilakukan oleh pendakwa syarie Muhammad Rafizan Ahmad Sufian.

Dalam kejadian itu, mereka adalah antara 128 yang ditahan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dalam serbuan ke sebuah rumah kedai dua tingkat di Taman Seri Gombak, dekat sini, yang dipercayai menjadi kubu kuat pengikut ajaran Syiah.

Ketika serbuan ratusan pengikut Syiah terbabit mengikuti ceramah khas yang disampaikan seorang lelaki warga Iran.
BERNAMA