Followers

Friday, March 2, 2018

AMANAH Cabar Nik Abduh Saman Penyebar Audio


Naib Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH) mengalu-alukan jika Nik Abduh Nik Abdul Aziz mengemukakan saman berhubung isu audio didakwa mempunyai kaitan dengan anggota parlimen Pasir Mas itu.

Kata Husam Musa Nik Abduh sepatutnya membuktikan dia masih bermaruah dengan mengemukakan saman berkenaan, sekali gus membersihkan namanya daripada terpalit dengan sesuatu dakwaan.

"Sepatutnya dia samanlah, tak boleh ugut saja.

"Saya tak nak ulas soal saman ini (lebih lanjut) sebab saya sendiri sudah diugut untuk disaman oleh PAS berpuluh kali dah, tapi sampai hari ini saman itu tidak ada," katanya.

Justeru kata bekas exco kanan Kelantan itu jika Nik Abduh mahu mengemukakan saman kepadanya atau mana-mana pihak, langah itu itu sangat dialu.

Malah kata Husam tindakan menyaman itu akan menentukan sama ada seseorang pemimpin mempunyai maruah atau tidak.

Husam berkata demikian pada sidang media selepas majlis perasmian bilik operasi Pusat Daerah Mengundi Khatib Ali di Kota Bharu, Kelantan malam tadi.

 Hadir sama Penasihat Umum AMANAH, Ahmad Awang dan pimpinan HARAPAN kelantan.
Terdahulu, Malaysiakini melaporkan satu petikan audio yang dikatakan mirip suara Nik Abduh menjadi tular dan menimbulkan tanda tanya kepada orang ramai.

Melalui rakaman audio berkenaan seorang lelaki - yang bercakap dengan nada suara yang tinggi - mengakui menerima wang daripada Umno.

Turut dipetik dalam rakaman itu ialah nama Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Apa yang dinafikan

Bagaimanapun Nik Abduh menafikan sekeras-kerasnya suara dalam rakaman itu adalah dirinya, malah menganggap ia sebagai karut, marut dan fitnah ke atas dirinya serta PAS.

"Ia hanya sampah yang tak layak dimakan kecuali pelahap fitnah seperti PAN (Parti Amanah Negara - AMANAH) dan sekutunya. Saya menafikan sekeras-kerasnya," kata anak bekas menteri besar Kelantan itu.

Kata Husam rakaman yang tular sebelum ini tidak ada kena-mengena dengan dirinya, namun menegaskan beliau juga memiliki salinan yang dipercayai sama seperti yang sudah tular itu.

Husam yang juga pengerusi Pakatan Harapan (HARAPAN) Kelantan menegaskan dia sebelum ini bercadang untuk mendedahkannya selepas parlimen dibubarkan dan sedia bertanggungjawab atas rakaman berkenaan.

 Anggota Dewan Undangan Negeri Salor itu juga menyoal apakah yang dinafikan oleh Nik Abduh sebenarnya.

"Adakah dia nafi suara dalam audio itu suara dia? Ini terpulang kepada kita semua (yang) dengarlah.

"Saya berharap semua ahli PAS tentukan sendiri suara itu suara Husamkah atau Lim Guan Eng atau Jeming Hassan, atau suara siapa?" katanya.

Husam juga mencadangkan supaya PAS menubuhkan satu jawatankuasa khas bagi menyiasat isu berkenaan.

"Ucapan itu dibuat dalam majlis tertutup. Tentulah ada orang yang hadir, ada penganjur, tarikh dan perkara yang disebut adalah daripada mulut orang itu.

"Kalau kita (sengaja) nak reka-reka (memang) payah.

"Dan yang disebut dalam ucapan itu ialah menerima wang daripada Umno.

"Kalau itu sudah disebut, PAS kena tahu siapa yang terima wang bagi membolehkan PAS menyertai pilihan raya dan pada masa sama parti itu mesti meyakinkan rakyat bahawa rakaman itu tidak wujud," katanya.

oleh: N Faizal Ghazali mKini

fb tag #anatahu