Followers

Sunday, July 26, 2020

Serah Kerusi kepada Bersatu, Ahli Umno akan Berontak, kata Ku Li




Veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah memberi amaran, ahli Umno akan menolak parti itu jika peminpin mereka dengan mudah tunduk memberikan laluan kerusi kepada parti serpihan mereka, Bersatu.

Memetik Utusan Malaysia, Pengerusi Jemaah Penasihat Umno itu berkata, tentangan akar umbi perlu diambil kira sebelum melakukan sebarang rundingan pembahagian kerusi dengan Bersatu.

Ini kerana katanya, kemarahan dan kekecewaan akar umbi parti terhadap tindakan beberapa bekas pemimpin mereka yang melompat masuk Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) selepas kalah teruk dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) masih belum reda.

“Orang Umno tidak setuju (pembentukan PN) kerana kerusi yang sekarang ini diwakili sesetengah mereka yang berada dalam Bersatu, adalah kerusi kita. Dia lompat lari dari kita. ini bagi orang UMNO di peringkat bahagian, mereka marah betul.

“Mereka bekerja bermati-matian menolong calon Umno tiba-tiba dia cabut lari, orang Umno tempatan marah. Jadi, kalau kita bertindak nak memihak kepada apa dituntut oleh Bersatu, saya rasa kita semua akan dihalau oleh orang Umno,” katanya seperti dipetik Utusan.

Beliau berkata demikian dalam wawancara eksklusif bersama Utusan Malaysia di kediamannya di Jalan Langgak Golf, dekat sini baru-baru ini.

Ku Li sebelum ini mendedahkan cadangan untuk mendaftarkan PN sebagai gabungan parti politik yang sah, bakal mendapat tentangan ramai khusus­nya dalam kalangan pemimpin Barisan Nasional (BN).

Menurut beliau, walaupun perkara tersebut masih dalam peringkat perbincangan, ramai yang memilih mahu kekal di bawah naungan BN dan menolak sebarang penggunaan logo parti lain.

Sementara itu, ahli Parlimen Gua Musang itu berkata, masih ada antara akar umbi mereka menolak untuk bersalam dengan bekas pemimpin Umno yang kini dalam Bersatu, terutama ketika solat Jumaat sekaligus menunjukkan kemarahan mereka masih belum reda.

Tambahnya lagi, soal formula pembahagian kerusi dengan Bersatu pula tidak patut timbul kerana parti itu setakat ini tidak pernah membuat sebarang perjanjian dengan parti di bawah pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin.

“Benda ini tidak pernah bincang. Tetapi dalam mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) yang saya hadir baru-baru ini, ramai menyuarakan pendapat bahawa kita tidak pernah ada hubungan dengan Bersatu.“Dan kerusi-kerusi ini masih dianggap kerusi Umno. Pagoh, Muar, Langkawi. Itu semua kerusi Umno. Kerusi Jerlun pun,” katanya seperti dipetik sebagai berkata.

sumber...UMonline