Followers

Wednesday, March 28, 2012

Kes Bunuh Altantuya Akan Terus Menghantui Najib Dalam Pilihanraya Umum



Ramai ahli ahli Umno ingin melihat Najib meninggalkan dunia politik sepertimana Shahrizat lakukan.Perpecahan semakin jelas dalam UMNO. Skandal, rasuah,pilihkasih,pentadbiran yang lemah dan bermacam persolaan dari kes bunuh Altantuya membawa akibat.

Ramai ahli UMNO yang dalam diam, memprotes cara Najib menangani siu-siu yang melibatkan negara. Mana-mana yang diberi lampu hijau untuk bertanding dalam pilihanraya akan datang dan para penyokong mereka mungkin masih kekal di kem Najib. Mereka yang tida dipilih dan penyokong mereka sudha tentu akan mensabotaj UMNO dengan cara tidak mengundi atau memberikan undi mereka kepada pembangkang.Malah mereka yang berada di kem Najib juga berpecah,kerana mereka juga calon2 yang mengidamkan jawatan tinggi dalam parti.

Mereka yang dilihat sebagai ‘bersih’ dalam Umno mahukan Najib keluar. Terlalu banyak isu yang menjejaskan imej Umno sejak Najib mengambil alih dari Abdullah Badawi sebagai Perdana Menteri ke 6. Mereka2 ini ialah pemimpin yang cintakan Umno lebih dari najib.Mereke lihat terlalu banyak perkara yang tidak betul dalam pimpinan Najib. Mereka tidka boleh terlalu vokal atau mereka akan diinggirkan dalam Umno oleh sekutu kuat Najib. Mereka sudah putus harapan hingga mereka sanggup melihat UMNO-BN tewas kepada pembangkang dalam pilihanraya akan datang.

Dilarang oleh agama

Kes bunuh Altantuya ialah antar salah satu isu yang memecahbelah dan mencemar imej UMNO dan najib. Ini sudah tentunya akan menjejaskan keputusan pilihanraya umum walau apapun yang disiarkan oleh media utama bagi tujuan mengaburi isu sebenar dari orang ramai.Media utama tentunya tidak melapurkan kebenaran.Mereke memilih untuk tidak melapurkan hal sebenar dan ini tidak akan menghalang orang ramai dari tertanya-tanya persoalan kenapa atau apa motif yang mmebawa kepada pembunuhan wanita tinggi lampai dari Mongolia itu.

Mudah saja.Orang ramai masih diselubungi misteri siapakah yang memberi arahan untuk membunuh Altantuya.Itu saja yang mereka ingin tahu.Kes bunuh mengejutkan ini membuatkan umat Islam yang membentuk majoriti penduduk merasa tidak senang.Begitu juga penduduk bukan Islam yang tidak boleh menerima pembunuhan kejam wanita tidak berdosa ini.Pembunuhan kejam bukanlah sesuatu yang dibenarkan oleh mana-mana agama.Kesucian nyawa manusia telah dijelaskan dalam Islam.

“On that account We ordained for the Children of Isra`il that if any one slew a person - unless it be for murder or for spreading mischief in the land - it would be as if he slew the whole humanity: and if any one saved a life, it would be as if he saved the whole humanity. Then although there came to them Our messengers with clear (guidance), yet, even after that, many of them continued to commit excesses in the land.” (Quran 5:32)

Bahan letupan C4 yang digunakan untuk menghancurkan tubuh nya yang mengandung kepada cebisan kecil. Bahan tersbeut dibawah kawalan ketat kementerian pertahanan dan orang ramai ingin tahu siapa yang mmebenarkan bahan letupan tersebut di berikan kepada 2 anggota polis yang dihukum kerana membunuh wanita tersbeut. Rekod imigresen wnaita tersbeut tidak dapat dikesan.Siapa yang mengarahkan rekod tersebut dihapuskan? Kedua anggota polis tersebut langsung tidak mengenali wanita yang mereka bunuh itu.Apakah motif kedua tertuduh untuk membunuh? Adlaah wanita tersebut membangkit kan kemarahan kedua tertuduh hingga mereke menembak nya dan meletupkan mayatnya dengan bahan letupan C4? Atau adakah 2 tertuduh Cuma dipergunakan dalam misi ini? Adakah mereka diarahkan atau dibayar untuk melakukannya? Atau adakah mereka prinsipal dalam melakukannya?

UMNO dan pihak pembangkag dapat meneka motif

“Pada 3 Feb 2009…merayu kepada Mahkamah untuk tidak menjatuhkan hukuman bunuh kepada tertuduh kerana beliau umpama kambing hitan yang dikorbankan untuk melindungi seorang yang tidak dinamakan yang juga tidak dibawa ke mahkamah atau di soalsiasat..”Saya tiada sebab untuk mencederakan,apa lagi mengambil nyawa mangsa dengan kejam..Saya merayu kepada mahkamah, yang mmepunyai kuasa untuk menentukan samada saya akan hidup atau mati, tidak menghukum saya kerana memenuhi kehendak orang lain untuk saya.” (Sumber: Wikipedia)

Ini ialah rayuan salah seorang tertuduh yang menunjukkan pasti ada pihak lain atau motif untuk melakukan nya yang mana orang ramai berminat untuk mengetahiunya.Bukan hanya pembangkang.mereka yang didalam UMNO juga ingin tahu motif untuk mmebunuh wanita yang sedang mengandung.Ia bukan sesuatu yang dilakukan serta merta oleh kedua tertuduh tersebut,memandangkan wnaita tersebut tidak mereka kenali. Malahn, ramai ahli UMNO dan pembangkang yang mmebuat spekulasi berkenaan motif pembunuhan tapi jawapan jelas yang mereka cari ada pada pemimpin UMNO sendiri.Menyembunykan kebenaran akan menjejaskan UMNO dalam PRU akan datang.Team “Bersih’dalam UMNO mahukan hal ini diselesaikan sebelum PRU 13 kerana ia akan dijadikan isu utama oleh pembangkang.

Motif adalah penting dalam mencari dalang pembunuhan ini tetapi keputusan Hakim Mahkamah Tinggi telah mengejutkan bukan saja mereka yang di bidang undang2 malahan masyarakt seluruhnya. Menurut lapuran. Hakim mendapati, motif, walaupun relevan, tetapi tidak penting untuk mensabitkan pembunuhan.Ini adalah satu penghinaan kepada tahap intelek mereke –mereka di dalam bidang undang-undang. Mereke tidak senang dengan keputusan ini,yang meninggalkan satu preceden dalam undang-undang yang bakal dirujuk dalam kes jenayah akan datang.

Malah, penuntut undang2 jenayah tahun 1 juga diajar apakah motif dalam jenayah pembunuhan, mens rea dan actus reus .Untuk membentuk sesuatu jenayah, ketiga tiga elemen ini perlu dibuktikan di mahkamah.Tiada pembunuhan berlaku tanpa motif atua ialanya menjadi membunuh tanpa niat. Motif negatif dalma kes bunuh akan menjadikan pembunuh an tersbeut sebagai no compos mentis.

Dalangnya masih bebas diluar sana

Analisis hipotesis ringkas kes ini: Kedua tertuduh dalam kes ini cuma aksesori kepada pembunuhan tersebut da n mereke tiada mens rea. Mereka orang asing kepada mangsa. Mereka Cuma membantu dalam melaksanakan jenayah tetapi tidak terlibat dalam jenayah ini selaku prinsipal bersama. Sesiapa yang melakukan atau mengarahkannya,bersekali dengan mens rea berkaitan adalah punca dan pelaku sebenar actus reus. Oleh itu sesiapa yang bertanggungjawab secara terus untuk actus reus boleh didakwa sebagai principal secara bersesama. Dalam kes ini, kedua anggota polis tidak secara bebas menyumbang kepada perlakuan actus reus itu kerana mereka sendiri tiada sebab kukuh untuk mmebunuh wanita tersebut kecuali prinsipal utama. Siapa kah prinsipal utama ini? Tertuduh hanya laat untuk pembunuhan.Siapakah yang bertangungjawab ?Malangnya, hakin tidak mengambil kira Artikel 162(6) Perlembagaan Persekutuan, yang memberi nya peluang luas untuk mengkaji hujahnya.

Motif menjelaskan sebab yang akan membawa kepada jenayah.Sebab ini yang mempengaruhi seseorang melakukan jenayah.Mungkin ia akan atau tidak menjadi elemen kepada mana-mana jenayah tetapi dari segi undang2, mahkamah mmebenarkan motif dibuktikan bagi mmebolehkan ia menjadi sebab kukuh untuk tetruduh melakukan jenayah. Orang ramai ingin tahu kenapa keua tertuduh melakukan jenayah dan siapa dalang yang menjadi prinsipal disebalik kejadian ini.

Jelas sekali, dalang atau prinsipal ke sini masih bebas.Kedua tertuduh boleh dianggap pembunuh ,tetapi pembunuha n ialah dengan motif untuk melakukannya.Tanpa motif, ianya adalah membunuh tanpa niat.Berdasarkan ini, tidak dapat ditentukan motif pembunuhan ketika mereka dikenakan hukuman atau adakah ini satu helah untuk mengurangkan hukuman berat terhadap mereka dan mereka akan terlepas dari tali gantung selepas rayuan didenagr? Ini satu hal yang perlu kita beri perhatian.

Lanjutan itu, tiada pembunuhan tanpa motif.Motif adalah penting dalam sabitan kes bunuh.Bukti adanya motif jelaskan kenapa tertuduh melakukan sesuatu jenayah.Mungkin ada motif yang kuat untuk mmebunuh wnaita itu.Prisipal utama mungkin tidak membunuh wanita tetapi mereka masih sebahagian dari skim jenayah tersebut.Adakah mereka cuba membuktikan yang mereka tidak bersalah?

Mesti terdapat motif untuk pembunuhan ini.

Meringankan motif dalam pembunuhan adalah satu preceden yang tidak baik dari segi undang-undang.Keputusan mahkamah tidak membantu UMNO menghadapi PRU 13 akan datang.Kepada akal yang simple, jika tiada motif kenapa wanita tersebut dibunuh oelh 2 orang yang tidak dikenali nya?Kenapa beliau di tembak kemudian mayatnya diletupkan dengan C4 untuk memusnahkan bukti? Kenapa tidak di bunuh sahaja dan ditanam atau dibiarkan reput? Apakah sebab untuk membunuh dan meletupkan mayatnya supaya bukti tidak dijumpai? Adakah ini akan dilakukan oleh kedua tertuduh tanpa arahan dari sesiapa yang punya motif untuk menghapuskan terus mangsa.Orang ramai sedar harus ada motif pembunuhan ini.

Kita tumpukan kepada salah seorang prisipal dalam episod kejam ini, hakim menganggap affidavit beliau, yang menjadi senahagian besar penghakiman sebagai, bukan bahagian penting dalam proses penyiasatan polis tetapi di bawak Akta Akuan Bersumpah.Hakim memutuskan afidavit yang di berika n oleh pihak pendakwaan harus diberikan pertimbangan sebagaimana yang diberikan kepada keseluruhan bukti dari pihak pendakwaan.Jadi, adakah mana-mana afidaviit dari penjenayah boleh diambil kira oleh mahkamah? Keputusan ini h sewenang-wenang nya dibuat Mahkamah.adakah ini praktik undang-undang negara sebelum iniJIka tidak,adakah keputusan ini akan menjadi satu preceden undang-undang.Inimenimbulkan keraguan orang ramai.

Hakim berkata” Walaupun sekiranya…boleh di katakan ada mmotif degnagn merukuk surat ugutan dari mangsa,ia tidak boleh menjadi asa sabitan tanpa bukti jelas dan circumstantial berkenaan penglibatannya dalam melakukan jenayah tersebut.

Alasan ini menmbingungkan terutama kepada mereka yang arif tentang proses mahkamah.Adakh mahkamha mencari sabitan terhadap tertuduh pada ketika itu atau tertuduh perlu membela diri?Adakah pihak pendakwa Cuma perlu buktikan pada ketika itu ada kes yang terjadi atau tidak? Terdapat bukti mencukupi yang ada individu yang berhubung dengan tertuduh melalui telefon sebelum jenayah tersebut berlaku dan penglibatan nya dalam ke sini adalah terbukti.Pembelaan nya sepatutnya dipanggil.

Tangan-tangan tersembunyi

Banyak persoalan yang tidak dijawab dalam kes pembunuhan Altantuya. Tangan-tanga tersembunyi membuatkan ianya tidak jelas dengan tujuan melindungi bberapa individu dari jaringan ini dan kecelakaan akan terus menghantuai UMNO dalam PRU akan datang.Orangramai termasuk ahli2 UMNO sangsi. Merek tertanya kenapa pengawal peribadi Najib sendiri yang menembak wanita tidak bersalah 2 kali di kepala dan meletupkan mayatnya dengan C4 di kawasan hutan.Sebagai PM, Najib perlu menjelaskan kepada rakyat.Berdiam diri tidak akan membantu kerna seluruh negra tahu beliau mengetahui lebih mendalam mengenai isu ini dari orang lain.

Perkara ini serius dan tidak boleh di lupakan hanya dengan permohonan maaf.I melibatkan pmebunuhan.Wanita mengandung yang tidak berslaah,yang merayu untuk hidup di tempat kejadian dan ditembak dua kali dengan kejam dikepala, dan setelah itu mayat nya cuba di lupuskan dengan bahan letupan.Penting untuk bekas ketua CID KL yang mmepunyai pengalaman luas dalam membenteras jenayah memohon untuk kes ini dibicarakn semula.

“Mungkin perubahan dalam kerajaan akan membawa kepada perbicaraan semula kes ini’” kata seorang penggubal undang-undang UMNO.

sumber...Malaysia Chronicle