Followers

Friday, September 21, 2012

Fikiran Fouziah Gous Masih "Bercelaru"


Fikiran Fouziah Gous Masih Celaru Kerana Kematian Bapa

PETALING JAYA: Aktres Fouziah Gous mengakui kesedihan terhadap kematian bapanya Mohd Gous Agulam Dastagir pada 11 Ogos lalu menyebabkan dia hilang fokus pada kerjaya pada waktu ini.

Fouziah, 30, berkata, fikirannya masih terganggu dan sukar memberi tumpuan sepenuhnya pada komitmen lakonan walaupun selepas 20 hari berehat.

"Saya baru sahaja kembali bekerja selepas lebih dua minggu berehat di rumah kerana kematian bapa. Alhamdulillah, emosi saya makin stabil sekarang tetapi perasaan sedih itu tentulah masih ada.

"Walaupun saya sudah mula berlakon, tumpuan terhadap kerja itu tidak sepenuhnya. Fikiran saya masih bercelaru dan tidak boleh fokus berbanding komitmen yang biasa saya berikan sebelum ini," katanya.

Fouziah berkata demikian ketika ditemui selepas pelancaran drama Dendam Sarakit di Sri Pentas Bandar Utama, di sini, Khamis.

Dalam drama bersiri arahan Fairuz Loy ini, Fouziah bergandingan dengan Zain Hamid, Noniswara, Adam Shah dan Saiful Nizen.

Ia akan ditayangkan bermula 27 September ini pada setiap Khamis, pukul 10 malam menerusi slot Seram di TV3.

Fouziah berkata, dia terpaksa mengatasi kedukaannya dan berusaha mengembalikan rentak dan tumpuan kerana sudah terikat dengan pelbagai komitmen yang tertangguh sebelum ini susulan kematian tersebut.

"Saya terpaksa lunaskan tanggungjawab pada beberapa projek lakonan kerana ia sudah tertangguh sebelum ini apabila bapa saya meninggal dunia.

"Mahu tidak mahu, saya perlu fokus dan mencari kekuatan agar dapat bekerja seperti sedia kala," katanya yang baru pulang dari Maghribi untuk penggambaran telefilem Siapa Di Hatimu, minggu lalu.

Mengenai watak sebagai Sarakit dalam Dendam Sarakit, Fouziah berkata, cabaran terbesar untuk menjiwai karakter itu adalah kesukaran mengungkapkan dialog yang menggunakan ayat bahasa Malaysia baku.

"Sukar sebenarnya untuk mengungkapkan dialog drama ini kerana saya perlu bertutur dengan bahasa Malaysia yang lengkap seperti ayat rasmi dan baku, bukan bentuk perbualan harian.

"Lagipun pembabitan dalam drama ini yang menjalani lebih 90 peratus penggambaran di Bentong, Thailand selama 32 hari merupakan pengalaman pertama saya berjauhan daripada keluarga untuk tempoh yang panjang.

"Akibat tidak tahan menanggung rindu pada ibu, saya curi-curi peluang juga balik ke Kuala Lumpur apabila penggambaran tidak melibatkan adegan melibatkan saya," katanya.

Bapa Fouziah meninggal dunia pada 11 Ogos lalu akibat sakit tua pada usia 75 tahun.