Followers

Wednesday, November 4, 2015

Debat 1MDB 'Bungkus' Jugak Akhirnya

Siapakah yang kantoi bro ?

Tiada debat 1MBD walaupun Pua diganti, kata Salleh

Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Salleh Keruak menegaskan tawaran debat terbuka untuk disiarkan secara langsung melalui Radio Televisyen Malaysia hanya terhad kepada Arul Kanda Kandasamy dan Tony Pua sahaja.

Menteri komunikasi dan multimedia mengatakan tiada debat 1Malaysia Development Berhad (1MDB) akan akan diadakan walaupun Pakatan Harapan mahu mencari penganti Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua untuk berdebat dengan Presiden 1MDB Arul Kanda Kandasamy.

Datuk Seri Salleh Said Keruak berkata tawaran awal hanya dibuat bagi Pua-Arul berdebat dan jika salah seorang daripadanya menarik diri bermakna tawaran itu terbatal serta-merta.

"Tiada lagi (tawaran). Tawaran hanya untuk 2 individu, Pua dan Arul. Apabila salah seorang mereka menarik diri, tawaran siaran langsung tiada lagi," kata Salleh di Parlimen hari ini.


Beliau berkata Radio Televisyen Malaysia (RTM) tidak menawarkan siaran langsung walaupun Pua diganti dan Pakatan Harapan menghantar wakil ahli Parlimen lain.
"Kami bersetuju untuk beri kepada 2 individu ini sahaja. Ini bukan debat antara 2 parti, ini debat antara 2 individu yang mencabar satu sama lain," katanya.

Pua yang merupakan salah seorang ahli Jawatankuasa Kira-Kira Awam Negara (PAC) sebelum ini mencabar Arul berdebat dengannya secara langsung mengenai isu 1MDB.

Susulan cabaran tersebut, Salleh berkata RTM sedia menyiarkan debat itu secara langsung.

Bagaimanapun, Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia kemudiannya mengumumkan di Dewan Rakyat, Pua perlu melepaskan jawatankuasa Parlimen itu terlebih dulu kerana penglibatannya dalam debat itu boleh menjejaskan siasatan ke atas 1MDB.

Bertindak balas kepada pengumuman itu, Pakatan Harapan mengumumkan mereka akan mendapatkan seorang lagi ahli Parlimen pembangkang bagi menggantikan Pua, yang bukan ahli PAC supaya debat itu boleh diteruskan pada Jumaat ini dan Pua tidak perlu keluar daripada PAC.

Namun, Pandikar pula menegaskan beliau akan melepaskan jawatan sebagai yang dipertua Dewan Rakyat jika perdebatan diteruskan kerana ia hanya akan menyebabkan tiada lagi keperluan bagi PAC mengadakan siasatan mengenai isu berkenaan selepas ini. – 4 November, 2015

oleh: Mohd Izwan TMI