Followers

Monday, April 8, 2013

Musa Hassan Ex- IGP Berpaling Tadah ??



Patut ler beberapa orang kawan ada cakap bekas KPN nampak lebih neutral selepas bersara..
Banyak daa komen beliau berkenaan dengan beberapa kes tertentu lebih tepat wa katakan beliau tidak memihak kepada sesuatu pihak.

Hinggakan ada reporter yang berkata komen tuan seperti pihak sebelah kiri?
Beliau menjawab saya katakan itulah peruntukan undang undang negara Malaysia...
Jika anda tidak melakukan sebarang kesalahan kenapa anda harus takut..
Jika anda melakukan sesuatu dengan jujur dan ikhlas nescaya Allah membantu anda..
(Wa kutip dari ucapan beliau 2 bulan dahulu dalam ceramah BN Kedah, sampai macai macai UmporNO mecebeh mulut dan ada yang mengatakan buat apa pi jemput Tan Sri Musa mai sini, Tan Sri daa bedal bab campur tangan politik dalam PDRM)

Siasatan Akuan Bersumpah kedua PI Bala boleh dilakukan jika terdapat bukti baru,kata bekas KPN

KUALA LUMPUR, 8 April — Kerajaan seharusnya membuka semula penyiasatan terhadap dua akuan bersumpah kontroversi bekas penyiasat persendirian P Balasubramiam, kata Tan Sri Musa Hassan hari ini menyokong pendirian Majlis Peguam selepas terdapat bukti baru muncul.
Bekas penyiasat persendirian, mendiang P Balasubramiam. — Gambar failBekas Ketua Polis Negara (KPN) itu ditanya mengenai tindakan kerajaan yang dilihat enggan untuk membuka semula siasatan berhubung pendedahan oleh Deepak Jaikishan, Balasubramaniam dan peguamnya Americk Sidhu berhubung dengan kenyataan Balasubramaniam yang bercanggah berhubung dengan kes pembunuhan Altantuya Shariibuu pada 2006.

“Kalau ada bukti baru, mereka boleh mulakan siasatan,” kata Musa apabila dihubungi oleh The Malaysian Insider melalui telefon.

“Dah lama saya cakap tentang benda ini,” tambah beliau lagi mengulangi kenyataannya dalam satu sidang akhbar di Petaling Jaya hari ini.

Presiden Majlis Peguam Christopher Leong memberitahu pendakwaraya bulan lalu mereka seharusnya memulakan siasatan yang telah menyebabkan dua anggota polis elit dijatuhkan hukuman maut.

“Pendedahan Deepak Jaikishan, Blasubramaniam Perumal dan Americk Singh Sidhu menimbulkan kebimbangan yang mencukupi untuk mewajarkan siasatan lanjut oleh pihak berkuasa.

“Siasatan lanjut seperti ini mungkin atau mungkin tidak membawa kepada apa-apa yang baru, tetapi kita hanya akan tahu jika siasatan tambahan dilaksanakan,” kata beliau dalam satu kenyataan pada 30 Mac.

Leong memberi tindakbalas kepada kenyataan Tan Sri Abdul Gani Patail kepada Majlis Peguam pada 26 Mac, di mana Peguam Negara itu dilaporkan berkata jabatannya hanya boleh membuka semula siasatan jika terdapat bukti baru kerana takut menetapkan contoh tidak baik.

Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar menyokong kenyataan peguam negara dalam isu ini, mengatakan polis tidak akan membuka semula kes ini kecuali jika benar-benar terdapat bukti baru.

“Saya tidak tahu apa beliau maksudkan apabila berkata ‘benda lama dalam cara baru,” kata Musa dipetik dari Malaysiakini memberitahu pemberita hari ini, merujuk kepada kenyataan Ismail mengenai isu tersebut.

“Akan tetapi mengapa tidak?” beliau dilaporkan menambah sebagai respon kepada pihak berkuasa memulakan siasatan baru.
“Terdapat bukti baru.”

Peniaga permaidani Deepak telah mengakui beliau telah mengaturkan Balasubramaniam untuk menafikan akuan bersumpah pertamanya.

Dan Americk yang mewakili Balasubramaniam — sebelum beliau meninggal dunia akibat serangan jantung akhir bulan lalu — mengakui peguam kanan Tan Sri Cecil Abraham mengakui mendraf akuan bersumpah kedua penyiasat peribadi itu untuk menafikan akuan bersumpah pertama yang dilakukan 24 jam sebelum itu.

Majlis Peguam telah mengatakan mereka akan membuat aduan terhadap tindakan tidak profesional Abraham Lembaga Disiplin Peguamcara dan Peguambela (ASDB).

 Oleh Amin Iskandar
Penolong Pengarang Berita M.I