Followers

Sunday, December 26, 2010

Nik Aziz Kecam Individu Kritik Anwar






KOTA BHARU - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengecam tindakan ahli politik yang secara berterusan mengkritik serta menuduh Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam beberapa kes yang dihadapinya kini.

Menurutnya, sebagai manusia Anwar juga mempunyai perasaan sama seperti individu yang lain dan setiap tuduhan yang dibuat terhadapnya perlu dikemukakan bukti.

“Sekarang ni mereka dok cincang Anwar, apa yang mereka tak kata kepada beliau sejak bertahun-tahun. Ada menuduh dia terlibat kes liwat dan bermacam-macam lagi.

“Anwar itu orang bukan batang kayu, dia ada hati perut dan perasaan, dia ada maruah, kenapa nak tuduh tanpa bukti, Itu berdosa, jika Anwar tidak maaf, orang itu tidak dapat masuk syurga,” katanya ketika menyampaikan Kuliah Jumaat di Dataran Ilmu, di sini, semalam.

Sebelum ini, Nik Aziz antara individu yang lantang mempertahankan Anwar, khususnya dalam kes tuduhan liwat yang sedang dibicarakan di mahkamah.

Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan menegur sikap segelintir ahli politik yang mengkritik beliau kerana menghadiri majlis masyarakat bukan Islam, sedangkan ia tidak salah menurut pandangan Islam.

“Kalau apa-apa masalah tanya saya, saya ni hidup lagi, kenapa suka sangat cerita fasal saya. Saya ni tidak suka bercakap hal orang, tapi orang bercakap mengenai saya.

“Saya ni tok guru, kalau saya buat benda saya akan fikir panjang. Dalam kes itu saya tanya orang Cina, majlis tu melibatkan kebudayaan ke agama, kalau agama saya tidak boleh pergi kerana kita ada tuhan satu sahaja. Saya tidak halal orang yang menuduh saya begitu,” katanya.