Followers

Monday, November 3, 2014

Wacana "Kejatuhan PAS Kedah": Kemana Wakil PAS Menghilang ?



 MSO menjawab tohmahan Pengerusi Lajnah Dakwah PAS Kedah, Mohd Azam Abdul Samat

Wakil PAS Kedah tidak hadir pada wacana diskusi buku ‘Kejatuhan Kerajaan PAS Kedah’

Penulis buku politik popular Mohd Sayuti Omar yang turut dikenali sebagai MSO berkata, kenyataan Pengerusi Lajnah Dakwah PAS Kedah, Mohd Azam Abdul Samat bahawa beliau (Mohd Sayuti) diupah individu tertentu untuk menulis buku ‘Kejatuhan Kerajaan PAS Kedah’, merupakan satu kenyataan berniat jahat dan prejudis terhadap beliau.

Dihubungi FMT sebentar tadi, Mohd Sayuti berkata Mohd Azam perlu faham etika kewartawanan dan profesionalisma sebagai penulis.

“Saya minta Mohd Azam memberitahu, bila dan di mana saya pernah memaklumkan bahawa saya diupah untuk menulis buku ‘Kejatuhan Kerajaan PAS Kedah’?

“Setiap kali saya tulis buku, orang tuduh saya diupah oleh orang itu dan orang ini.

Contohnya jika saya tulis buku mengkritik Datuk Seri Anwar Ibrahim (Ketua Pembangkang), orang tuduh saya diupah oleh Datuk Seri Najib Tun Razak (Perdana Menteri).
“Jika saya tulis buku mengkritik Datuk Seri Najib pula, orang tuduh saya diupah oleh Datuk Seri Anwar.
I’m not that stupid’ (Saya bukan begitu bodoh) untuk maklum pada orang ramai yang saya diupah untuk tulis buku itu.

“Saya nak tanya, jika ada pun seseorang individu diupah untuk menulis, logikkah penulis itu mengaku bahawa beliau diupah?

“Dalam etika ‘journalism’ (kewartawanan), seorang wartawan, editor atau penulis tidak akan dedah sumber informasi beliau.

Kenyataan Mohd Azam mempunyai syak wasangka yang amat buruk terhadap saya dan satu kenyataan yang tidak bermoral.
Baca keseluruhan 15 bab dalam buku saya. Jangan ambil bab-bab tertentu sahaja dan membuat tuduhan liar,” kata Mohd Sayuti dalam nada kecewa.

Mohd Sayuti juga berkata pada minggu lepas, beliau diundang untuk satu wacana diskusi buku tulisan beliau di Pandan, Selangor.

“Saya diberitahu oleh penganjur bahawa mereka juga menjemput Bekas Setiausaha Politik Menteri Besar Kedah, Allahyarham Tan Sri Azizan Abdul Razak iaitu Muhammad Sanusi Md Nor yang juga kini merupakan Ketua Penerangan PAS Kedah.

“Penganjur juga menjemput Setiausaha Perhubungan PAS Kedah, Ustaz Musoddak Ahmad.

“Saya kata pada penganjur, tiada masalah untuk saya hadir dan seperti dijanjikan saya hadir pada wacana diskusi itu.

Malangnya Muhammad Sanusi dan Musoddak yang tidak hadir.

Kalau saya menulis buku itu dengan berniat jahat, boleh sahaja saya mengelak daripada menghadiri wacana diskusi itu.
Sebaliknya saya bertanggungjawab berhadapan dengan wakil PAS Kedah,” jelas Mohd Sayuti lagi.

Dalam laporan Sinar Harian hari ini, Mohd Azam dipetik berkata, penulis buku ‘Kejatuhan Kerajaan PAS Kedah’ perlu mendedahkan nama individu yang mengupahnya untuk menulis buku tersebut.

“Sebelum ini penulis pernah memaklumkan, beliau seperti diupah individu tertentu untuk menulis buku tersebut,” katanya kepada akhbar tersebut.

Amaran perilaku pemimpin PAS telah pun dibuat oleh perwakilan dalam muktamar pada tahun lalu

PRU13: 'Barah' dalaman punca kejatuhan PAS Kedah

 Perwakilan PAS Kedah mahu jawatankuasa post mortem PAS bagi pilihan raya umum ke-13 mendedahkan punca kekalahan PAS khususnya di negeri itu supaya ia tidak diulangi pada masa akan datang.


"Biarlah didedah jawatankuasa postmortem dibuat dengan kadar segera," katanya membahaskan ucapan dasar presiden.

Mengakui perit dan dukacita dengan kejatuhan kerajaan negeri yang ditadbir parti itu pada pilihan raya lalu, Nasir Zakaria bagaimanapun mengakui masalah "faktor dalaman" menyumbang kepada kejatuhan Pakatan Rakyat di negeri itu.

Beliau yang juga bekas ahli parlimen Padang Terap, bagaimanapun tidak menjelaskan secara spesifik "masalah dalaman" umpama "barah" yang berlaku di negeri itu.

"Masalah yang dihadapi oleh anak, tidak mampu diselesaikan atau ditanggung oleh anak, maka ia dileraikan oleh mak bapa. Ayah kena ambil tindakan dengan pantas, adil dengan masalah yang berlaku.




Adakah Selangor selepas Kedah?

"Kita tidak mahu masalah umpama barah (merebak). Mungkin (selepas ini) menyerang parlimen, negeri (lain) yang kita kuasai," katanya ketika membahaskan ucapan dasar presiden.

Sehubungan itu, beliau mencadangkan jawatankuasa pemandu yang dibentuk diaktifkan segara sekaligus memantau dan memberi nasihat profesional kepada negeri yang ditadbir oleh PAS.


sumber...FMT/malaysiakini