Followers

Wednesday, April 4, 2018

PRU14: Anwar Hargai Pengorbanan Mahathir



PRU14 | Datuk Seri Anwar Ibrahim sekali lagi menyatakan pujian terhadap bekas seteru politiknya Tun Dr Mahathir Mohamad.

Dalam satu kenyataan media hari ini tokoh yang disebut-sebut sepatutnya menjadi perdana menteri ketujuh Malaysia itu berkata, Dr Mahathir kini sanggup mengorbankan masa dan tenaga untuk bersama sebahagian besar pembangkang demi menjala perubahan dalam negara.

"Saya ulangi penghargaan saya terhadap kesediaan Tun Dr Mahathir mengorbankan masa dan tenaga bersama Pakatan Harapan (HARAPAN) untuk menjana perubahan di dalam pilihan raya umum (PRU) ke-14," katanya yang membuat kenyataan itu semasa hadir di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini.

Bekas timbalan perdana menteri dan orang kepercayaan Dr Mahathir itu berada di mahkamah bagi menghadiri saman beliau terhadap TV3.

Anwar menyaman stesen televisyen berkenaan berhubung laporan mereka mengenai insiden pencerobohan rakyat asing di Lahad Datu pada 2013.

HARAPAN menamakan Dr Mahathir, 92, sebagai calon perdana menteri jika mereka dapat mengetepikan BN daripada kerajaan pada PRU akan datang.

Untuk tempoh berbelas tahun Dr Mahathir dan Anwar menjadi seteru ketat ekoran penyingkiran tokoh dari Cheruk Tok Kun, Pulau Pinang itu pada 1998.

Bersama selamatkan negara

Bagaimanapun kedua-dua mereka kembali berdamai atas dasar pakatan politik bagi menghadapi BN.Dr Mahathir ialah pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia yang baru ditubuhkan pada Sept 2016 dan menjadi pertubuhan paling bongsu dalam HARAPAN.

Sebelum ini Anwar adalah calon perdana menteri di kalangan hampir semua parti pembangkang. Ekoran pemilihan Dr Mahathir, HARAPAN turut menamakan Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon timbalan perdana menteri.

Kata Anwar HARAPAN menonjolkan Dr Mahathir sebagai pemimpin selepas mengambil kira pengalaman dan sumbangan beliau kepada negara.

Lebih daripada itu kata Anwar Dr Mahathir dipilih kerana kesediaan beliau menerima agenda perubahan yang dibawa HARAPAN.

"Selamatkan Malaysia daripada cengkaman pemerintahan autoktratik Umno dan BN," katanya.Anwar juga menjelaskan peluang yang ada kini adalah ruang paling baik untuk semua pihak bergabung dengan rakyat bagi mengubah kerajaan.

"PRU ke-14 adalah kesempatan terbaik untuk semua kekuatan rakyat digabung bagi meletakkan pemerintahan yang komited menentang rasuah, penyelewangan dan meletakkan Malaysia sebagai negara demokratik dan adil," katanya.

sumber...mKini