Followers

Friday, March 6, 2020

Gempak Sidang Dewan Rakyat 18 Mei 2020



Kegawatan suasana politik tanah air belum lagi reda .

Pergeseran antara puak BERSATU Muhyiddin Yassin ,Umno,Pas dan GPS setelah mengambil alih kuasa melalui pintu belakang atau sesuatu yang amat memalukan seperti digambarkan oleh media berita terkemuka di England iaitu The Guardian semakin ketara.

Puak puak ini sedang bertelagah untuk mendapatkan jawatan TPM dan Mentri Kanan.Annuar Musa dan straregis Umno Tun Hamid berkata Muhyiddin besar kemungkinan digulingkan pada sidang Dewan Rakyat pada 18 Mei 2020 akan datang.

Selain itu partai Pas juga turut melobi beberapa jawatan penting ,Umno dan GPS juga semakin ghairah untuk menghalang Pas dan Muhyiddin untuk jawatan tersebut.Kerjasama mereka dilihat rapuh dan sedang menuju kepada sesuatu keadaan tidak menentu.

Semalam di Melaka ,BN Melaka telah memutuskan kerjasama dengan Bersatu.Di Johor Bersatu kehilangan jawatan MB kepada Umno.Mungkin di Perak pula selepas ini.

Berlainan keadaan di Kedah yang dikuasai oleh kem Mukhriz Mahathir,PH Kedah stabil dan semakin kukuh.

Malang bagi Bersatu Selangor kerana Mb Selangor telah menamatkan semua lantikan politik dari parti Bersatu Selangor,apa nasib Exco,Pengarah GLC Ahli Majlis,MPKK dan lain lain lagi .Bijakkah Muhyiddin selaku Presiden Bersatu ?. Perak juga bakal mengalami nasib yang sedemikian.

Percaturan Muhyiddin untuk menjadi PM dari pintu belakang nampaknya merugikan parti itu, kehilangan kuasa di Johor,Selangor,Melaka dan bakal jadi di Perak menjadikan aktivis,ahli dan penyokong partai semakin hari semakin tidak keruan dan kata kata makian terhadap beliau boleh kita tengok di group Whatsapp dan facebook.

Semalam juga parti Warisan telah memberikan sokongan penuh kepada Tun Dr Mahathir untuk kembali menerajui kerajaan. Apa akan berlaku untuk hari hari mendatang,pastinya lebih mendebarkan.

Komen Timbalan Ketua Pemuda AMANAH

Shazni Munir

Pakatan Harapan, Warisan serta ahli-ahli parlimen yang mendokong Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri telah pun mendedahkan kepada umum jumlah sokongan majoriti 114 yang mereka miliki.

Bahkan jumlah ini dipercayai bakal bertambah ekoran perasaan malu ahli-ahli parlimen lainnya untuk bersama dengan kerajaan yang berhimpun dalamnya gerombolan perasuah dan penyamun.

Dengan pendedahan berani yang dibuat oleh Dr Mahathir semalam, jelas lagi bersuluh bahawa majoriti memihak kepada beliau.

Muhyiddin Yassin berkemungkinan besar telah mengelirukan Yang Di-Pertuan Agong (YDPA) berhubung status ‘majoriti’ yang beliau miliki harus membuktikan kepada awam bahawa beliau benar-benar memperoleh mandat majoriti untuk mentadbir Putrajaya.

Pemuda Amanah percaya selagi Muhyiddin tidak membuktikan majoriti yang beliau miliki, masyarakat awam akan terus mempersoalkan legitimasi kerajaan pintu belakang yang beliau ketuai.

Lantas kami mendesak agar Muhyiddin tampil ke depan mendedahkan sokongan sebenar yang beliau miliki. Jika benar beliau berstatus majoriti, beliau tidak perlu lari dengan gesaan sederhana ini.

Rejuvenasi Malaysia Baharu