Followers

Saturday, December 12, 2020

Terkini: Umno Sedia Hadapi PRU Sendirian atau Kerjasama dengan PH Jika Kerenah PPBM Berterusan

 


Timbalan Pengerusi Umno Johor Nur Jazlan Mohamad berkata, Umno akan membayar harga tinggi jika memilih untuk kekal dalam kerajaan PN dan membiarkan PPBM yang ‘lemah’ menerajui gabungan itu. (Gambar Facebook)

Umno sedia hadapi PRU sendirian atau kerjasama dengan PH jika ‘kerenah’ PPBM berterusan, kata Nur Jazlan

Umno tidak akan teragak-agak menamatkan kerjasama dengan Perikatan Nasional (PN) dan bertanding bersendirian pada pilihan raya akan datang atau bekerjasama dengan Pakatan Harapan (PH) jika PPBM terus ghairah mahu menjadi parti dominan dalam kerajaan.

Timbalan Pengerusi Umno Johor Nur Jazlan Mohamad berkata Umno akan membayar harga tinggi jika memilih untuk kekal dalam kerajaan PN dan membiarkan PPBM yang “lemah” menerajui gabungan itu pada pilihan raya akan datang.

Nur Jazlan berkata wujud kekecewaan nyata dalam kalangan ahli Umno berhubung percubaan PPBM untuk “menguasai” PN dan menjadi parti dominan walaupun hanya menerajui satu negeri dan mempunyai jumlah Ahli Parlimen terhad.

Justeru “kerenah” PPBM itu Nur Jazlan berkata, akar umbi Umno harus “berfikir secara mendalam” untuk memahami kenapa parti itu perlu menimbangkan pilihan lain untuk menghadapi PRU 15, umpamanya bekerjasama dengan parti komponen PH, termasuk DAP.

Katanya, lebih mudah bagi Umno bertanding PRU15 tanpa terikat kepada PN kerana ia mampu memenangi kerusi terbanyak dalam saingan tiga penjuru dengan PPBM atau PAS.

Katanya, cadangan jalinan kerjasama antara Umno dengan PKR dan DAP “mungkin bukan idea buruk” kerana Malaysia memerlukan kerajaan inklusif untuk maju dan diterima di peringkat global sebagai negara progresif.

“Memiliki kerajaan yang lebih daripada 90% Melayu (seperti sekarang) tidak sihat atau baik untuk negara. Kita tidak boleh menyisih orang bukan Melayu dalam soal jawatan dalam kerajaan,” katanya.

Justeru, katanya, ahli Umno harus memikirkan” pilihan PH” dengan mengambil kira realiti politik semasa.

Nur Jazlan berkata, PN pasti akan kalah dalam pilihan raya, bahkan sebelum hari penamaan calon lagi kerana isu pengagihan kerusi.

Umno tidak akan melepaskan kerusi yang dimenanginya pada pilihan raya lalu, apatah lagi yang kalah, kata beliau.

Beliau juga berkata Umno akan “membunuh diri secara politik” jika ia membiarkan PPBM meletakkan dirinya sebagai kuasa dominan menerusi cadangan mewujudkan gabungan besar bersama Barisan Nasional, PAS dan GPS.

Beliau menyifatkan PPBM sebagai parti paling lemah dalam PN, tetapi cuba memaparkan diri sebaliknya.

“Ini apertama kalinya kita mengalami situasi di mana parti pimpinan perdana menteri (PPBM), hanya menguasai satu negeri dan itu pun di Sabah di mana Umno masih mempunyai jumlah kerusi terbanyak.

“Bagi akar umbi Umno, ia sesuatu yang tidak dapat difahami,” katanya kepada FMT.

Nur Jazlan berkata pemimpin PPBM “bahkan tidak dapat berpegang pada negeri Johor dan Perak,” dengan merujuk kepada perubahan kepimpinan yang menyaksikan jawatan menteri besar di dua negeri itu kembali kepada Umno.

“Logik menyatakan bahawa parti terkuat dalam gabungan (mesti) adalah parti yang dominan dalam pilihan raya dan akan menentukan jawatan perdana menteri, menteri besar atau ketua menteri.

Nur Jazlan juga menganjurkan cadangan parti-parti bekerjasama untuk membentuk kerajaan setelah pilihan raya dan bukan sebelum hari mengundi, sambil menambah bahawa mereka harus bebas bertanding di mana-mana kerusi yang disasarkan.

“Parti yang menang harus membentuk kerajaan gabungan dan membiarkan parti dengan jumlah kerusi tertinggi mencalonkan pilihan mereka untuk jawatan perdana menteri, menteri besar atau ketua menteri,” katanya.

Beliau juga berkata, gabungan yang ditubuhkan berasaskan keputusan pilihan raya umum, juga harus berhak memilih calon mereka untuk menjadi perdana menteri, bukan berpandukan janji-janji parti sebelum pilihan raya.

sumber...FMT