Followers

Sunday, April 15, 2012

"Keganasan UMNO" Perlu Ditamatkan Dengan Segera




Pada hari ini ramai di antara kita telahpun memerhati bagaimana beberapa buah negara Eropah yang telah tumbang dan terus menjadi bankrap akibat daripada krisis matawang Euro yang sedang berlaku.

 Sepanyol, Itali, Greece adalah di antara negara di benua itu yang paling awal mengalami kebankrapan akibat krisis matawang tersebut, sementara kerajaan di beberapa buah negara lagi mulai goyah akibat tidak dapat bertahan dengan kejatuhan teruk matawang itu dan juga ekonomi masing-masing yang tidak dapat dipulihkan lagi.

Selain daripada itu, keadaan yang serupa turut mempengaruhi Amerika Syarikat yang mana defisit belanjawannya telahpun mencecah begitu tinggi sehingga menyebabkan ekonomi kiasa besar itu turut terancam dengan ditambah lagi dengan kadar inflasi yang semakin runcing.

Bagaimana perbendaharaan kerajaan itu diuruskan akan dijadikan penentu yang mutlak sama ada sesebuah kerajaan itu cekap, berhemah dan akan dapat bertahan di dalam suasana dan krisis ekonomi yang sedemikian.

Malaysia tidak terkecuali di dalam menghadapi situasi tersebut. Menteri di jabatan perdana menteri Datuk Seri Idris Jala pernah memberi amaran pada tahun 2010 yang lalu bahawa negara ini akan mengalami kebankrapan jika sekiranya subsidi-subsidi di luar sana tidak ditarik balik dengan segera.

Walaupun terdapat beberapa percanggahan pada angka yang dibentangkan, namun ramai di antara kita yang akan menyetujui defisit belanjawan negara ini perlulah dikurangkan dengan segera dan bukan sebaliknya. Sama ada ianya akan dapat dicapai, itu yang menjadi persoalan sekarang berdasarkan kedudukan defisit kerajaan BN yang telahpun berrlarutan selama 14 tahun lamanya yang tidak pernah dikurangkan.

Belanjawan 2012 yang dibentangkan oleh perdana menteri dan presiden Umno Najib Razak pada tahun lalu telah menyaksikan defisit yang semakin meningkat. Apakah yang sedang berlaku? Jikalau defisit belanjawan negara ini makin naik dan dengan mendadak sekali pada setiap tahun, sudah pasti terdapat sesuatu yang tidak kena sedang atau telah berlaku selama ini dan begitu juga dengan cara BN menguruskan perbendaharaan negara.

Belanjawan Pulau Pinang dan Selangor

Setelah kita melihat bertapa peritnya belanjawan kerajaan persekutuan BN yang terus mengalami defisit selama 14 tahun berturut-turut, mari kita melihat pula bagaimana belanjawan di negeri Pulau Pinang dan Selangor diuruskan sejak daripada bulan Mac 2008 yang lalu sehinggalah kini.
Pembentangan belanjawan pada setiap tahun adalah merupakan masa yang tepat untuk menilai prestasi sesebuah kerajaan dalam pengurusan kewangan sama ada ianya dilakukan dengan cekap, amanah dan telus atau sebaliknya.

Di dalam ucapan pembentangan belanjawan, Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng memberikan tema “perbelanjaan berhemah”, “penggurangan beban hutang negeri”, “meningkatkan pendapatan kerajaan”, dan “pengurusan kewangan berasaskan konsep CAT (Cekap, Akauntabel, Telus)”, sementara Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim pula menawarkan tema “pendapatan negeri untuk faedah rakyat” dan “pengurusan kewangan yang cekap”.

Ya, sememangnya tema-tema yang dikemukakan oleh Guan Eng dan Tan Sri Khalid bagi belanjawan negeri masing-masing bukan sekadar cakap-cakap kosong sahaja kerana kedua-dua kerajaan negeri Pulau Pinang dan Selangor telah berjaya membuktikan kebolehan mereka dalam pengurusan tadbir yang jauh lebih baik daripada BN ataupun Umno.

Di Pulau Pinang, umpamanya, kerajaan negeri telah berjaya mengurangkan defisit negeri daripada RM630.2 juta pada tahun 2008 (sebelum Mac) kepada RM29.7 juta pada tahun 2011. Ia menunjukkan kadar penurunan defisit negeri sebanyak 95.3% dalam masa tiga tahun sahaja, iaitu suatu pencapaian yang begitu memberangsangkan dari segi pengurusan kewangan kerajaan negeri.

Perkara yang sama juga telah dibuktikan di negeri Selangor apabila kerajaan negeri telah mencatatkan kenaikan simpanan tunainya yang paling tinggi sekali dalam 28 tahun, jumlah RM1.2 bilion yang merangkumi RM946.7 juta dalam bentuk tunai sementara bakinya terletak di dalam tabung amanah negeri. Data yang diperolehi daripada perbendaharaan negeri Selangor telah menunjukkan pencapaian negeri Selangor yang begitu memberangsangkan selepas Pakatan Rakyat mengambil-alih teraju pemerintahan negeri pada tahun 2008 yang lalu.

Peningkatan rizab tunai kerajaan negeri Selangor juga membuktikan pengurusan kewangan yang lebih efisien serta pengurusan sumber-sumber negeri yang lain, pungutan hasil yang tertunggak dan pengurusan aset negeri yang lebih teratur dan profesional.

Kedua-dua kerajaan negeri Pulau Pinang dan Selangor telah membuktikan komitmen mereka dengan sumber kewangan negeri yang ada bagi membantu proses pendemokrasian dengan menggalakkan penyertaan dan perdebatan masyarakat, memastikan agar ketelusan dan akauntabiliti terjamin sepanjang masa.

Di Pulau Pinang contohnya, kerajaan negeri telah membentuk sebuah Perbadanan Kemajuan Wanita Pulau Pinang (PWDC) bagi memajukan kaum hawa dengan pelbagai program, latihan dan pembangunan. Indeks akauntabiliti turut diperkenalkan kepada semua kakitangan kerajaan negeri bagi memastikan ketelusan petadbiran dan pengurusan.

Kerajaan negeri Selangor pula telah memperkenalkan “Geran Selangorku” di mana pelbagai peruntukan akan disalurkan bagi membantu kaum wanita, latihan untuk para peniaga kecil, pengukuhan demokrasi, sumbangan kepada aktiviti kebudayaan dan masyarakat.

Dalam pada itu, kedua-dua belanjawan negeri juga turut memperuntukan jumpah yang berpatutan untuk keselamatan sosial dan juga bantuan untuk keluarga-keluarga yang miskin dalam negeri-negeri tersebut.

Kedua-dua kerajaan negeri tersebut sememangnya patut diberikan kepujian kerana langkah-langkah yang telah diambilnya itu jelas memberikan pelbagai manfaat kepada rakyat jelata.

Adakah rakyat menikmati keindahan sedemikian sewaktu pemerintahan BN dan Umno?
Pembentangan belanjawan negeri yang berdasarkan tumpuan yang lebih menyeluruh terhadap pembangunan ekonomi dan rakyat di negeri masing-masing sambil memberikan penekanan kepada pencapaian dan mutu perkhidmatan serta pengurusan kewangan yang lebih efisien, teratur dan profesional.

Dengki Umno makin mendalam terhadap kejayaan Pakatan Rakyat

Dengan negeri Pulau Pinang dan Selangor yang semakin mengecapi kejayaan demi kejayaan di dalam pentadbirannya baik dari segi pengurusan kewangan, mahupun kebajikan rakyat, Umno pula mula merasakan yang kedudukan mereka yang semakin goyah.

Ini adalah kerana, pelbagai usaha telah dilaksanakan bagi memperbetulkan berbagai-bagai bentuk kesilapan dan penyelewengan lampau sehinggalah bulan Mac 2008 yang lalu dan dibongkarkan pula dengan pelbagai salahguna kuasa, rasuah dan penawaran tender-tender serta projek yang tidak mengikut peraturan dan melanggar undang-undang yang telah lama dilakukan oleh Umno.

Dan oleh kerana Umno telah tidak dapat bertahan dengan pembongkaran mengenai pelbagai bentuk salahlaku dan perbuatan jahatnya sebelum ini, para pemimpin Umno mula beralih pula kepada taktik bagi mengalihkan perhatian rakyat daripada dosa-dosa lampau Umno dengan membangkit isu-isu perkauman dan agama.

Dari Pulau Pinang sehinggalah ke Selangor gertakan perkauman Umno semakin ganas dan mengancam dengan pelbagai bentuk dakwaan dan tuduhan kononnya kedua-dua kerajaan negeri tersebut telah meminggirkan masyarakat Melayu, orang-orang Melayu diseksa, tanah orang Melayu dirampas, para peniaga dan penjaja Melayu dihalau, surau-surau diroboh, tanah masjid dijual kepada pemaju Cina dan macam-macam lagi yang bertujuan untuk membangkitkan api kemarahan dan kebencian masyarakat Melayu terhadap kerajaan-kerajaan negeri Pulau Pinang dan Selangor.

Dengan tindakan sedemikian rupa, Umno berharap akan dapat memperoleh semula sokongan orang-orang Melayu terhadapnya dan pada masa yang sama dapat mengalihkan tumpuan masyarakat Melayu terhadap kejayaan urus tadbir kewangan, ekonomi dan kebajikan di kedua-dua negeri oleh Pakatan Rakyat dan juga segala dosa-dosa serta pengkhianatan yang telah Umno lakukan selama ini terhadap orang-orang Melayu.

Umno sememangnya telah kehabisan modal untuk terus memerintah dan oleh itu, mereka akan terus menyemarakkan lagi sentimen perkauman, keganasan, dengki dan kebencian terhadap mana pihak yang cuba membongkar rahsia jahatnya.

sumber...Malaysia Chronicle