Followers

Tuesday, November 27, 2018

Rusuhan Kuil: IGP Perlu Istihar Perintah Berkurung




Blog ini sependapat dengan bekas IGP Musa Hassan,sesuatu tindakan tegas dari pihak PDRM perlu dilakukan untuk memastikan keamanan dan tindakan tegas untuk menangkap dalang kepada konflik ini.

Bekas Ketua Polis Negara Musa Hassan, percaya untuk mengelakkan rusuhan yang sudah berlarutan dua malam di Kuil Sri Mariamman Seafield, Subang Jaya daripada menjadi tidak terkawal, Majlis Keselamatan Negara harus mengisytiharkan perintah berkurung.

Tujuannya kata Musa, adalah bagi memastikan ketenteraman awam kembali wujud di kawasan itu kerana langkah berkenaan berkesan dalam menangani kejadian berkenaan.

“Ya, polis kena tegas dan tindakan tidak kira pihak mana. Polis presence atau keberadaan anggota polis harus wujud di kawasan berkenaan. Boleh letak Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) atau apa-apa unit.

“Ketua Polis Negeri (Selangor) boleh isytihar perintah berkurung supaya ketenteraman tidak tergugat dan kemudian maklumkan kepada kerajaan negeri,” katanya yang dipetik oleh Utusan Malaysia.

Sebelum ini, isu pengambilalihan hartanah dan pemindahan kuil di Subang Jaya itu menyaksikan rusuhan, kejadian membakar kenderaan, merosakkan bangunan.

Setakat ini, ia juga telah mengakibatkan kecederaan serius seorang penjawat awam yang dipukul oleh kumpulan perusuh.


 PM: Perusuh, dalang rusuhan kuil akan terima hukuman tegas

Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad hari ini menegaskan bahawa pihak yang terlibat termasuk dalang di sebalik rusuhan di kuil Seafield Seafield Sri Maha Mariamman di Subang Jaya akan menerima hukuman sewajarnya.

"Penjenayah-penjenayah yang terlibat cuba melakukan rusuhan serta mencederakan anggota keselamatan dan penyelamat termasuk kerosakan harta benda awam akan dikenakan tindakan tegas mengikut undang-undang yang sedia ada.

"Bagi dalang jika ada di sebalik kejadian ini mereka juga tidak akan terlepas daripada menerima hukuman yang sewajarnya," katanya melalui kenyataan media yang dikeluarkan Pejabat Perdana Menteri hari ini.

Dalam kenyataan itu, perdana menteri juga berkata bahawa beliau sudah dimaklumkan perkembangan terkini siasatan ke atas kejadian berkenaan.

"Amat jelas dari siasatan awal bahawa kejadian pertama yang berlaku mempunyai unsur jenayah. 

Begitu juga kejadian susulan yang melibatkan kerosakan harta benda serta kecederaan kepada anggota polis.

Tidak timbul sama sekali isu perkauman mahupun isu berkaitan agama walaupun ia berkaitan perpindahan kuil," katanya.

Dalam kejadian awal pagi kelmarin, kekecohan berlaku apabila sekumpulan individu menceroboh kuil berkenaan dan menjadikan sebahagian penjaga kuil sebagai tebusan.

Rusuhan kemudian tercetus, menyaksikan sejumlah kenderaan dibakar dan beberapa orang individu yang terlibat dengan rusuhan cedera.

Rusuhan itu berlaku susulan pertikaian pemindahan tapak kuil oleh pemaju One City Development Sdn Bhd yang mendapat kebenaran mahkamah pada 2014.

Tidak sampai 24 jam selepas rusuhan pertama, rusuhan kedua tercetus pada pagi Selasa yang turut menyebabkan kecederaan anggota bomba.

Setakat ini polis telah menahan 21 individu. Dalam tangkapan terbaru, dua suspek ditahan bersama parang yang ditemui dalam kenderaan yang dinaiki, menurut polis.

Dalam dua siri rusuhan itu, sebanyak 23 kenderaan dan sebuah lori bomba terbakar.

Sementara itu, dalam kenyataan sama, Mahathir menggesa agar orang ramai tidak terpengaruh dengan khabar angin.

"Kerajaan juga ingin menasihati orang ramai agar tidak mendengar khabar angin serta tidak menyebarkan mesej yang tidak bertanggungjawab menerusi mana-mana media.

"Sekali lagi saya tegaskan kejadian ini adalah insiden jenayah dan tidak ada kaitan sama sekali dengan unsur-unsur lain," katanya.

sumber...mKini