Followers

Friday, September 6, 2019

Penyatuan Ummah atau Hipokrit ?



Satu ketika dulu apabila bekas pemimpin Pas mendakwa bahawa ada kumpulan dalam Pas sedang berusaha untuk bergabung dengan partai kleptokrat Umno, mereka itu telah ditendang keluar parti.

Hari ini dakwaan bekas pemimpin Pas itu benar terjadi.

Benar kata pepatah melayu,bangkai gajah tidak dapat ditutup dengan nyiru.

Takjub ada keris dan bulan di dada,kata Mahfuz

Naib Presiden Amanah, Mahfuz Omar, menyifatkan gambar pemimpin-pemimpin PAS yang menyarungkan baju-T dengan lambang bendera PAS-Umno tersebar di media sosial baru-baru ini satu yang menakjubkan.

Kata anggota parlimen Pokok Sena itu, ketika kedua-dua parti pernah saling membenci suatu ketika dulu, kini di dada masing-masing terpampang lambang Umno dan PAS.

Mahfuz berkata suatu ketika dulu PAS melabel Umno sebagai tidak Islamik, manakala Umno pula mempersenda PAS sebagai ‘parti ajaran sesat.’

“Menakjubkan, telah tersemat di dada - bendera dan keris Umno pada dada pemimpin PAS yang dahulu membakar semangat ahli-ahli parti untuk membenci.

"Hari ini mereka sematkan di dada masing-masing lambang tersebut kononnya atas semangat penyatuan namun ia tidak lebih daripada hipokrasi politik,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.
Beliau berkata demikian apabila diminta mengulas mengenai sesi bergambar pemimpin PAS dan Umno yang duduk bersama memakai baju-T putih dengan bendera kedua-dua parti sambil melemparkan senyuman.

Ia merupakan sesi bergambar dirakam pada ketika sidang media mengenai Himpunan Penyatuan Ummah peringkat Kedah pada 4 Sep lalu.

Ia diadakan menjelang termeterainya piagam yang menjadikan kerjasama Umno dan PAS berlangsung secara rasmi di PWTC, Kuala Lumpur pada 14 Sept ini.

Antara pemimpin utama yang dilihat dalam gambar tersebut ialah Setiausaha Agung Umno, Annuar Musa; Pengerusi Umno Kedah, Jamil Khir Baharom, dan Naib Presiden PAS Idris Ahmad.


Mahfuz yang juga merupakan Timbalan Menteri Sumber Manusia menggambarkan Piagam Muafakat Nasional yang akan dimeterai di antara Pas dengan Umno nanti bukannya demi penyatuan ummah.

Katanya hal itu dapat dilihat melalui ceramah kedua-dua parti sebelum ini yang sering menyebut tentang hasrat untuk memenangi pilihan raya akan datang menerusi kerjasama tersebut.

“Jadi, saya ucapkan terima kasih dan tahniahlah kepada mereka, sebab mereka beritahu tentang hipokrasi politik mereka kepada umum.

"Jadi orang ramai tak payah fikir banyak-banyak.

“Tahniah juga saya ucapkan kerana dapat terima parti kleptokrat dan pemimpin kleptokrat untuk bersama berganding bahu, berpimpin tangan dalam politik negara.

“Selamat pengantin baru didoakan moga berbahagia hingga ke anak cucu,” katanya secara sinis.

sumber...mKini