Followers

Sunday, June 1, 2014

Inilah Sebab Utama Kenapa Dyana Sofea Tak Menang Di Teluk Intan ..



Berbagai ulasan wa daa dengar dan bacer dari banyak perspektif dan penganalisis politik tempatan.

Undi Melayu daa pon melonjak 3% untuk DAP untuk menafikan yang sokongan kepada Dyana berkurangan kerana isu Hudud yang dimainkan oleh blogger dan haram jadah pemimpin Umno.

So kenapa Dyana belom lagi menang bro ?

Seperti kate Lim Guan Eng ade orang Cina yang belom lagi 'serasi' dengan calon wanita Melayu muda. Alasan ini kureng jelas bro.(pandai luu cover line bro)

Hakikatnya ialah pengundi Saluran 3 dan 4 yang tidak pulang atawa balik mengundi...

 Dalam facebook Dyana daa tekankan perkara ini berulang kali..tapi nampaknya harapan Dyana tidak diberikan perhatian.

Nkorang bayangkanlah 7,000 pengundi luar kawasan tak balik mengundi..Syok lebih kononnya Dyana mudah jer mengalahkan Mah Siew Kong.

buktikan bro ?

Ok ...mari tengok ape kate Pengurusi SPR..

SPR tak senang, peratus keluar mengundi kurang

 Pilihan Raya Kecil (PRK) kerusi Parlimen Teluk Intan mencatatkan peratusan keluar mengundi kedua terendah selepas lima kali PRK diadakan sejak Pilihan Raya Umum ke-13 tahun lepas.


Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata beliau juga tidak gembira dengan pengurangan lebih 8,000 pengundi berbanding jumlah pengundi yang keluar pada PRU-13.

"Kita tidak tahu mengapa peratusan keluar mengundi rendah. Kami perlu kaji. Bagaimanapun, ia adalah proses demokrasi," katanya dalam sidang media di pusat penjumlahan undi di Sekolah Menengah Kebangsaan Abdul Rahman Talib di Teluk Intan, hari ini.

PRK Teluk Intan mencatatkan peratusan keluar mengundi sebanyak 66.67 atau 40,236 pengundi termasuk pengundi biasa, pengundi awal dan pengundi tidak hadir.

Pada PRU-13, sebanyak 80.7 peratus atau 48,839 orang telah keluar mengundi.

Sebelum ini, PRK Bukit Gelugor mencatatkan jumlah keluar mengundi 56 peratus, PRK Kuala Besut (82), PRK Sungai Limau (85), PRK Balingian (72) dan 72.1 peratus di PRK Kajang.

Abdul Aziz berkata pusat mengundi yang mencatatkan peratusan keluar mengundi tertinggi adalah di Sekolah Kebangsaan Sungai Kerawai iaitu 76 peratus, manakala Sekolah Kebangsaan Ulu Bernam terendah dengan 45.78 peratus.

Beliau turut mengingatkan mana-mana parti politik yang menang pada malam ini supaya tidak mengadakan perarakan kemenangan di sekitar kawasan Teluk Intan.

"Saya harap pemimpin parti telah ingatkan penyokong mereka mengenai perkara ini," katanya.

Calon BN Datuk Mah Siew Keong ditentang calon DAP Dyana Sofya Mohd Daud pada PRK Teluk Intan.

Keputusan dijangka dapat diumumkan kira-kira 9 malam ini.

- Bernama