Followers

Tuesday, October 28, 2014

Gambar: Hanya 100 Penyokong Anwar di UM Malam Tadi

















 Lu orang ader mater dan akai...

So lu orang nilaikanlah sundirik...

Adakah hanya 200 orang sahaja penyokong anwar dan student yang berani menyatakan solidariti untuk Anwar dan isu kebebasan bersuara malam tadi di Universiti Malaya ?


Pelajar Universiti Malaya (UM) dan penyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim bertekad memastikan ketua pembangkang itu berjaya memasuki alma mater beliau malam ini dan berucap kepada kira-kira 2,000 orang hadirin.

Sebelum itu, ratusan pelajar berjaya memaksa pengawal keselamatan membuka pintu masuk utama dari laluan sebelah Kuala Lumpur/Bangsar bagi membolehkan mereka berarak ke dalam kampus sementara menunggu ketibaan Anwar.

Sebaik berada di dalam kawasan kampus, bilangan yang hadir bertambah apabila pelajar yang tinggal di asrama turut menyertai mereka.

Anwar dijemput ke universiti itu bagi berucap pada program "40 Tahun: Dari Universiti Malaya ke Penjara" anjuran Persatuan Mahasiswa UM, yang diadakan di Dataran Dewan Tunku Canselor.

Terdahulu petang ini, ketiga-tiga pintu masuk utama ke universiti itu – dua dari Petaling Jaya dan satu dari Kuala Lumpur – ditutup daripada dimasuki semua kenderaan kerana pengurusan UM mengisytiharkan program itu tidak sah.

Pihak universiti juga membenarkan kakitangannya pulang awal pada jam 4 petang, mengatakan terdapat masalah berkaitan bekalan elektrik. Bagaimanapun, dua orang wartawan The Malaysian Insider yang berada di dalam kawasan kampus tidak mendapati sebarang masalah seperti itu sehingga jam 6 petang.

Selepas kakitangan universiti meninggalkan kawasan kampus, pihak keselamatan UM menutup pintu arah Kuala Lumpur dan mengarahkan semua kenderaan menggunakan pintu arah Petaling Jaya.

Terdahulu hari ini, Anwar mengatakan tetap akan datang ke universiti itu dan menemui pelajar pada program itu walaupun mendapat halangan pentadbiran universiti.

Presiden PMUM Fahmi Zainol, yang dibiayai biasiswa kerajaan juga mencabar universiti menyingkirkannya dan bertegas akan meneruskan program itu walaupun diberi amaran akan digantung pengajiannya sekiranya berbuat demikian.

Fahmi berkata, UM tidak mahu memberi persetujuan kepada program itu walaupun selepas beliau mengadakan pertemuan dengan Naib Canselor Profesor Datuk Dr Mohd Amin Jalaludin tengahari ini.

sumber...

gambar dari FB Rakyat Bangkit dan TMI