Followers

Sunday, October 12, 2014

Review: Kedudukan Terkini Kerusi ADUN Pakatan Rakyat Selangor



Dua Adun PAS di Selangor Digantung keahlian selama setahun dan di benarkan membuat rayuan dalam tempoh 15 hari. Bermakna 2 Adun ini Menjadi ADUN BEBAS selama Setahun.

Kedudukan Terkini :

DAP : 15 Kerusi
 

PAS : 13 Kerusi
 

PKR : 13 Kerusi
 

BN : 12 Kerusi
 

BEBAS : 3 KERUSI

Apa pun 'nasib' Nasharudin Md Isa seumpama 'wakil Najib' yang ke ulu ke hilir masih OK. Wa percaya beliau akan terus bebas dari sebarang tindakan dan hukuman dari JKPP atawa majlis Syuru Ulamak.

Apa pon wa rasa Pak Abu dan YB Hasnul telah membuat 'ijtihad politik' yang tepat kerana untuk menyelamatkan Selangor terlepas dari Pakatan Rakyat.

Ini tidak ada bezanya kerana Pak Abu kali ini daa 2 kali ler kira kena 'sound'. Dulu pertama kali sewaktu menibai Hasan Ali. relax ler Pak Abu. YB Khalid Samad pon sama ler jugak, boleh cool jer.

Tapi Presiden PAS bilakah akan dikenakan tindakan kerana jelas telah memperakui ada hubungan samada gelap atau terang dengan Umno (merujuk laporan the malaysian insider mengenai mesyuarat JK PAS Pusat).

Dalam laporan tersebut The Malaysian Insider di petik berkata Mesyuarat Jawatankuasa PAS Pusat semalam dikejutkan pengakuan presiden parti Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang beliau menawarkan Timbalan Presiden PKR Mohamad Azmin Ali menyertai PAS bersama beberapa rakannya bagi membentuk kerajaan bersama di Selangor. 

Namun, tawaran itu kemudiannya ditolak Azmin.Menurut seorang AJK PAS Pusat yang menyertai mesyuarat semalam, Hadi mengesahkan perkara itu setelah ditanya oleh ahli Parlimen Sepang, Mohamad Hanipa Maidin tentang perkara itu. 

Ia diikuti pertengkaran hangat antara Hadi dan Hanipa. 

AJK PAS Pusat itu mengesahkan kepada The Malaysian Insider pengakuan Hadi itu ekoran tersebarnya maklumat dalam laman sosial kononnya PAS menawarkan jawatan menteri besar kepada Azmin untuk membolehkan kerjasama dibuat dengan Adun PAS, Umno dan Tan Sri Khalid Ibrahim bagi membentuk kerajaan. 

Menurut sebaran itu, isu itu bermula dalam mesyuarat semalam apabila seorang AJK PAS Pusat bertanya kepada presiden adakah benar perkhabaran beliau dan Setiausaha Agung Datuk Mustafa Ali mengadakan pertemuan dengan Azmin.Presiden mengatakan perkhabaran itu benar. 

“Kalau PKR boleh curi wakil rakyat PAS maka PAS pun boleh berbuat perkara yang sama,” kata Hadi, menurut sebaran itu. 

AJK yang sama bertanya lagi isi kandungan perbincangan dengan Azmin, lalu dijawab yang Azmin diajak menyertai PAS bersama dua atau tiga orang lagi Adun PKR.AJK yang sama menyambung pertanyaan, “Kalau dicampur PAS yang 13 orang dengan Azmin dan 2 orang Adun PKR, bilangan cuma 16 orang. 

Bagaimana hendak mengadakan kerajaan?”Belum sempat Hadi menjawab, seorang AJK lain mencelah dan bertanya adakah presiden bersetuju bekerja sama dengan Umno. 

“Lantas presiden menyatakan persetujuan, malahan presiden memberikan alasan menjaga Melayu sebagai asas perpaduan,” kata sebaran itu yang disahkan kebenaran sebahagian besar isi kandungannya oleh AJK PAS Pusat itu kepada The Malaysian Insider. 

Azmin ketika ditemui wartawan semasa Kongres PKR hujung minggu lepas mengakui beliau ada berbincang dengan Hadi sehari dua sebelum itu.Antara kandungannya, kata Azmin, adalah mengenai pilihan raya kecil Pengkalan Kubor.