Followers

Friday, October 19, 2018

Tahniah Untuk Mazlan Aliman dan Faiz Fadzil



Mazlan dilantik Pengerusi LPP, Faiz Pengerusi LKIM

Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) Mazlan Aliman  secara rasmi dilantik sebagai Pengerusi Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) dan Timbalan Ketua Pemuda AMANAH Muhammad Faiz Fadzil dilantik sebagai Pengerusi Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) hari ini.

Turut dilantik Ishak Ismail sebagai Pengerusi Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA).
LPP, LKIM dan  FAMA  adalah  antaran agensi di bawah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.

Watikah pelantikan  bagi tiga agensi itu disampaikan oleh Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Salahuddin Ayub hari ini di ibu pejabat kementerian di Putrajaya. Turut hadir Timbalan Menterinya  Sim Tze Tzin.

Semua tiga pelantikan hari ini akan memulakan tugas mereka berkuatkuasa 1 November sehingga 31 Oktober 2020 dalam tempoh dua tahun pelantikan pengerusi tiga agensi tersebut.

Pelantikan Mazlan, Faiz dan Ishak dipersetujui Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Menurut Salahuddin  beliau mengharapkan pelantikan tersebut akan membawa perubahan kepada tiga agensi di bawah kementerian itu.

Beliau turut ditanya mengenai pelantikan  Naib Pengerusi AMANAH Johor dan Ahli Dewan Undangan Negeri Permatang Pasir itu sebagai Pengerusi LPP dan LKIM.

“Kita mengambil ketetapan melantik atas keupayaan dan merit dalam agensi di bawah kementerian.  Pelantikan Mazlan dikenali sebagai orang politik tetapi  jasa dan perjuangannya kepada golongan peneroka, kita beri peluang untuk dibuktikan keupayaannya.

Faiz  seorang peguam, berbakat dan berkeupayaan dalam urustadbir untuk  menyumbang kepada LKIM. Walaupun mereka ( Mazlan dan Faiz)  dikenali sebagai ‘orang politik’ tetapi kita ambil kira kebolehan, pengalaman, keupayaan dan profesonalisma dalam bidang masing-masing,” ujar Salahuddin.

Salahuddin juga berkata kementerian  akan melantik tiga  lagi pengerusi baharu  iaitu agensi  Lembaga Pembangunan  Langkawi (LADA)  dan Lembaga Kemajuan Perindustrian Muda (MADA)  serta Lembaga Perindustrian Nenas  yang kini masih menunggu kelulusan dan dijangka akan diumumkan pada minggu depan.

oleh Dalia Ismail