Followers

Tuesday, July 14, 2015

Usaha Mahathir Jatuhkan Najib Sia-Sia - kata Anwar



Usaha menukar kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak dianggap sia-sia jika tidak disusuli proses perubahan yang menyeluruh, kata Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Jelas Anwar, beliau yakin gerakan yang diketuai bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad untuk menjatuhkan Najib gagal membawa perubahan yang sebenar.

"Usaha menukar Datuk Seri Najib yang dikepalai Tun Mahathir tanpa reformasi sebenar, hanya akan memuaskan kelompok-kelompok kroni mereka. Ia tidak akan membawa perubahan sebenar buat rakyat.

"Perubahan yang menyeluruh dalam kerajaan dan pentadbiran negara amat diperlukan. Kita pernah lalui proses yang sia-sia di mana pimpinan ditukar, tetapi sistem yang korup dan usang masih tidak berubah.

"Kita tidak perlukan penyelesaian sedikit demi sedikit, tetapi komitmen serius kepada reformasi dan penghapusan rasuah," katanya.

Melalui perutusan melalui peguamnya pada Selasa, Anwar yang sedang menjalani hukuman penjara lima tahun berkata perubahan menyeluruh perlu dilaksanakan di agensi utama seperti Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Jabatan Peguam Negara dan polis bagi membanteras amalan rasuah.

"Dari sebalik tembok besi ini, saya berasa amat bimbang dan risau buat tanah air kita.

"BN mesti mengambil tanggungjawab sepenuhnya di atas keadaan yang kita hadapi sekarang ini. Amalan rasuah, salahguna kuasa, keangkuhan dan tatakelola yang teramat teruk telah menyebabkan Malaysia jadi begini," katanya.

Selain itu bekas Ketua Pembangkang tersebut turut menggesa supaya kerajaan melakukan reformasi terhadap sistem pilihanraya dan memansuhkan Akta Hasutan.

sumber...Mstar