Followers

Saturday, April 20, 2019

PM: Kerajaan Jimat Banyak Wang Selesai 4 Masalah ini...




PM: Kerajaan jimat banyak selesai isu ECRL,FELDA,TH,Bandar Malaysia

Kerajaan Pakatan Harapan (PH) membuat penjimatan besar bagi negara ini apabila menyelesaikan empat isu iaitu projek Laluan Keretapi Pantai Timur (ECRL), Felda, Lembaga Tabung Haji (TH) dan Bandar Malaysia, kata Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad.

"Kita telah menangani empat masalah utama yang disebabkan oleh pentadbiran lalu.

"Kita telah menjimatkan banyak wang kerajaan melalui semua penyelesaian masalah ECRL, Felda, Tabung Haji dan sekarang Bandar Malaysia," kata Mahathir dalam sidang akhbar hari ini.

Mahathir terdahulu mengumumkan dalam sidang akhbar tersebut bahawa kabinet telah memutuskan untuk mengembalikan semula projek Bandar Malaysia.

Beliau memberi respons kepada agensi penarafan antarabangsa Moody's Investors Service yang mengkritik bantuan kewangan kerajaan Malaysia bernilai RM6.23 bilion kepada Felda.

Agensi penarafan itu berkata hutang kerajaan Malaysia lebih tinggi daripada nisbah hutang median bagi penarafan berdaulat A dan pakej bantuan itu hanya akan menambah bebanan kerajaan.

"Agensi penarafan itu berkata pemberian RM6 bilion untuk menyelamatkan (Felda) adalah salah dan mereka mungkin menurunkan Malaysia tetapi ketika Malaysia berhutang RM1 trilion tidak ada perbincangan tentang penurunan. Ini pelik.

"Saya rasa agensi penarafan ini mempunyai kriteria mereka sendiri tetapi apa yang sebenarnya adalah kerajaan sebelumnya yang berhutang banyak wang yang akan menyebabkan defisit selama bertahun-tahun dalam bajet tetapi mereka mengekalkan penarafan.

"Sekarang apabila kita cuba menyelesaikan masalah ini, kita diberitahu ia adalah langkah yang salah," kata Mahathir.

Terdahulu dalam sidang akhbar itu, Mahathir berkata perjanjian ECRL yang dirundingkan semula dan menyaksikan kos berkurangan sebanyak RM21 bilion, antara beberapa perkara utama yang diselesaikan kerajaan.


Sementara itu Bernama melaporkan Dr Mahathir berkata beliau percaya kerajaan akan berjaya mendapatkan semula kebanyakan pelaburan atau menyelesaikan kebanyakan masalah berkaitan dengan pelaburan ECRL selepas rundingan semula berhubung projek itu.

“Kami sedang mengkaji untuk mengurangkan lagi kos dan kami mempunyai kaedah lain untuk mengurangkan kos itu,” katanya.

Mengenai projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR), beliau berkata kerajaan mempunyai masa dua tahun untuk memikirkannya selepas kerajaan Malaysia dan Singapura bersetuju untuk menangguhkan projek itu.

“Kontrak (berkaitan HSR) masih berlum diberikan dan kami ada masa dua tahun untuk memikirkannya.

"Sehingga kami selaraskan dan merumuskan cara baharu untuk melaksanakan projek HSR yang tidak terlalu mahal, (hanya) pada ketika itu kami akan berikan kontrak-kontrak,” katanya.

oleh:Geraldine Tong  mKini