Followers

Wednesday, December 16, 2020

Isu KWSP: Rakyat Kesal, Kecewa dengan Najib

 


Rakyat melahirkan rasa kesal dan kecewa kepada bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kerana dikatakan memberi harapan palsu mengenai permohonan pengeluaran akaun satu i-Sinar Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Najib dalam satu kenyataan di Facebook miliknya berkata, beliau menerima dengan hati yang terbuka tindakan rakyat itu walaupun keputusan akhir sebenarnya terletak pada tangan orang lain.

Beliau berkata, realitinya ialah parti Barisan Nasional (BN) telah sehabis mungkin memperjuangkan hak rakyat.

“Daripada tidak diberi langsung oleh Perdana Menteri sehingga ke 600,000 ahli layak memohon pengeluaran ditingkatkan kepada dua juta ahli dan kemudian dinaikkan lagi kepada lapan juta ahli yang layak.

“Pengeluaran akaun dua KWSP dan moratorium pinjaman pertama juga cadangan saya pada Mac 2020 sebelum Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula. Ramai dah tak ingat,” katanya.

Mengulas lanjut, beliau yang juga Ahli Parlimen Pekan berkata, ramai tidak nampak usaha yang diperjuangkan itu malah menuduh pihaknya tidak ikhlas sedangkan mereka sudah lama berusaha untuk memperbaiki skim berkenaan.

Katanya, bagi kategori satu syarat permohonan pengeluaran i-Sinar, ia dilihat sudah baik yang mana rakyat termasuk suri rumah boleh keluarkan dengan kelulusan secara automatik tanpa perlu sebarang maklumat ataupun dokumen.

“Kini cuma tinggal kategori dua sahaja yang perlu ditambah baik. Berjuta-juta rakyat berharap syarat dipermudahkan,” katanya.

Sehubungan itu, beliau berkata, kerajaan minta pihaknya menunggu dan memberi sedikit masa untuk mereka perbetulkan dan menunaikan janji.

“Seperti saudara dan saudari, saya pun tak gemar dikencing (ditipu).

“Justeru, kita tunggu sahaja minggu depan,” katanya.

sumber...s.harian