Followers

Sunday, October 30, 2011

Duit Zakat: Amil direman empat hari bantu siasatan polis

REDZUAN menunggu proses tahanan reman di Mahkamah Majistret Johor Bahru semalam bagi membantu siasatan kes kehilangan wang zakat sebanyak RM18,000 tahun lalu.

JOHOR BAHRU - Polis mendapat perintah reman selama empat hari bermula semalam terhadap bekas imam masjid di Kulaijaya di sini, Redzuan Mohd. Said bagi membantu siasatan berhubung kes kehilangan wang zakat fitrah sebanyak RM18,000 tahun lepas.

Pemangku Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Johor, Supritendan Mohd. Luthfi Ismail berkata, polis akan meneruskan siasatan terhadap lelaki berusia 28 tahun itu.

Katanya, polis percaya keterangannya dapat membantu melengkapkan siasatan dalam tempoh reman dan menyerahkannya kepada pihak pendakwaraya.

"Polis akan meneruskan siasatan termasuk membuat kawad cam melibatkan beberapa orang saksi," katanya ketika dihubungi Kosmo! Ahad semalam.

Kosmo! sebelum ini melaporkan bekas imam yang dilantik oleh Majlis Agama Islam negeri Johor (MAIJ) itu didakwa gagal menyerahkan kutipan wang zakat sebanyak RM18,000.

Dia yang sudah berumahtangga bagaimanapun menyerah diri di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kulaijaya pagi kelmarin untuk membantu siasatan.

Kes itu disiasat di bawah Seksyen 408 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara tidak lebih 10 tahun, sebatan serta denda jika sabit kesalahan.

sumber...kosmo OL