Followers

Friday, October 10, 2014

Bajet 2015: Pengecualian GST Tak Bantu Tingkatkan Ekonomi Rakyat





 Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan pengecualian Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) terhadap bahan api serta tambahan beberapa barangan terpilih tidak membantu meningkatkan ekonomi rakyat secara keseluruhan.
  
Ketua Pembangkang itu berkata, kerajaan sepatutnya memperkenalkan langkah yang wajar bagi mengekang kenaikan harga barangan selepas rasionalisiasi subsidi harga minyak baru-baru ini.

"Isu GST ini bukan soal pengecualian semata-mata sebaliknya soal pendekatan yang akan pasti meningkatkan harga barang," katanya ketika ditemui selepas pembentangan Bajet 2015 di Dewan Rakyat pada Jumaat.

Menerusi pembentangan Bajet 2015, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan bahawa GST yang akan dilaksanakan 1 April tahun depan tidak akan dikenakan kepada petrol RON95, diesel, LPG.

Selain itu, kerajaan juga mengumumkan untuk menaikkan kadar penggunaan elektrik yang tidak dikenakan GST daripada 200 unit kepada 300 unit pertama yang akan memberi manfaat kepada 70 peratus isi rumah.

Mengulas lanjut Anwar yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh berkata, menerusi pembentangan itu juga, kerajaan gagal meyakinkan rakyat mengenai janji untuk menguruskan kewangan negara dengan baik.

"Soal kebocoran, rasuah, tidak ada tender terbuka dalam beberapa kontrak besar hingga menyebabkan kos meningkat...tetapi hal ini tidak disentuh," katanya.

sumber...Mstar OL