Followers

Friday, February 26, 2016

Giliran Pemuda Umno Pagoh Tibai Nazri Aziz Pulak !

Pemuda Umno Pagoh membidas kenyataan Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Nazri Aziz, yang mengumpamakan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai anjing. – Gambar fail The Malaysian Insider, 25 Februari, 2016.

Pemuda Umno Pagoh desak Nazri mohon maaf pada Muhyiddin

Ketua Pemuda Umno Pagoh Mohd Zaid Abd Rahman hari ini membidas Datuk Seri Nazri Aziz, menyatakan tahap kesabaran mereka kini sudah sampai ke kemuncak susulan kenyataan ahli Majlis Tertinggi (MT) itu yang mengumpamakan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai "anjing".

Zaid berkata, kenyataan Nazri itu amat mengguris hati akar umbi Umno Pagoh dan juga rakyat Johor, lebih-lebih lagi menteri pelancongan itu sebelum ini pernah bertelagah dengan Tunku Mahkota Johor (TMJ) Tunku Ismail Ibrahim.

"Sebelum ini juga beliau dikaitkan dengan kenyataan menghina TMJ.

"Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Pagoh mengutuk sekeras-kerasnya kenyataan beliau itu dan meminta beliau meminta maaf secara terbuka," kata Zaid dalam satu kenyataan hari ini.

Katanya, seluruh rakyat Johor terhina dengan ungkapan yang dikeluarkan Nazri terhadap timbalan presiden Umno itu, yang juga ahli Parlimen Pagoh dari Johor.

"Apa yang menjadi kemusykilan, bagaimana seorang pemimpin berjawatan menteri boleh mengeluarkan kenyataan yang menjijikkan sedemikian rupa.

"Kita percaya bukan kami saja yang marah dan terhina dengan kenyataan menjijikkan itu tapi Bangsa Johor keseluruhannya juga rasa terhina," katanya.

Pada Selasa, Nazri dilaporkan berkata tindakan Muhyiddin sejak kebelakangan ini menghentam pemimpin parti ibarat "anjing yang sibuk menggigit kaki" sehingga menyukarkan parti itu daripada melaksanakan tanggungjawabnya.

“Kita sekarang hendak buat kerja, kebajikan rakyat jauh lebih penting. Jadi, kita kena tumpu sebagai satu pasukan, membantu presiden untuk membantu rakyat.

Tetapi, kalau Muhyiddin bersikap macam anjing, dok gigit kaki kita, kita nak buat kerja pun susah,” katanya kepada pemberita selepas majlis perasmian Meja Bulat Imam Kebangsaan di Putrajaya.

Zaid berkata, perkara pokok permasalahan dan tekanan yang berlaku dalam kerajaan dan parti sekarang ini bukan Muhyiddin, tetapi presiden Umno yang juga Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

"Bagi kami, Muhyiddin pemimpin yang berjiwa besar. Walaupun digugurkan daripada kerajaan dan dilayan dengan amat buruk sebagai timbalan presiden Umno, beliau tidak pernah menghasut supaya kita bangkit menentang presiden.

"Namun apa yang berlaku mutakhir ini dan penghinaan yang melampau terhadap beliau adalah suatu perkara yang tidak boleh diterima dan dimaafkan. Ini menjadi titik noktah kesabaran kita," katanya.

Zaid berkata, Pemuda Umno Johor juga sebelum ini cuba percaya kemelut yang berlaku boleh diselesaikan dengan cara baik.

Malah, dalam Persidangan Pemuda Umno tahun lalu, katanya, Pemuda Johor mengusulkan agar Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaludin menjadi orang tengah menyelesaikan kemelut itu.

"Namun kelihatannya tidak berlaku," katanya dalam kenyataan itu, memetik isu besar yang dibangkitkan dan menjadi kerisauan rakyat termasuk kes 1Malaysia Development Berhad, derma RM2.6 bilion dan SRC International Sdn Bhd.

"Dan macam-macam lagi (isu) yang menagih jawapan dan penyelesaian yang tuntas daripada kerajaan. Namun jawapan yang diberikan tidak dapat meyakinkan kita, apatah lagi rakyat seluruhnya," katanya.

Sebaliknya, Zaid berkata, banyak perkara yang memusykilkan dan menimbulkan tanda tanya.

"Berkenaan derma RM2.6 bilion contohnya, mula-mula dinafikan transaksi berlaku.

"Kemudian mengaku ada transaksi yang dikatakan sebagai derma dan dinafikan ‘menteri badut' dengan mengatakan 'bodohlah kalau PM nak masukkan dalam akaun peribadi'.

"Namun apabila disiasat, bukti mengesahkan sejumlah duit masuk ke dalam akaun peribadi perdana menteri.

"Dan yang menghairankan, Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali seolah-olah bertindak sebagai peguam peribadi perdana menteri sedangkan perbuatan menerima duit itu melibatkan perkara peribadi perdana menteri yang jelas dimasukkan ke dalam akaun peribadi," katanya.

Zaid berkata perkara itu dilihat rakyat sebagai salah guna kuasa dan mereka tidak boleh dipersalahkan kerana “reality is a matter of perception” (soal realiti ialah berkenaan tanggapan) yang perlu dipertahankan.

"Sekarang kita tak pasti siapa yang bodoh, yang nyata kita semua diperbodohkan," katanya.

Sehubungan itu, katanya, mereka mendesak Najib bercuti dan mengundurkan diri sementara memberikan laluan kepada siasatan lebih adil dan telus kepada pihak yang diberikan tanggungjawab dan kepercayaan melaksanakan tugas mereka.

"Jika betul tidak melakukan kesalahan, apa yang perlu dibimbangkan," katanya.

Mengulas memberi tumpuan kepada rakyat seperti disebut Nazri, Zaid berkata, isu membabitkan Najib perlu diselesaikan terlebih dulu.

"Berkenaan dengan kebajikan rakyat, kita tidak perlu bimbang, kerana kakitangan kerajaan yang ada sekarang cukup untuk membantu apa jua permasalahan rakyat.

"Cuma yang menjadi masalah ialah barisan menteri Kabinet yang diragukan kewibawaannya," katanya.

sumber...TMi