Followers

Tuesday, December 11, 2018

Cari Kerja di Australia: 8 Rakyat Malaysia Dicekup Polis



Lapan rakyat Malaysia ditahan di Australia berikutan kes eksploitasi pekerja

Pihak berkuasa menahan lima rakyat Malaysia yang dikatakan terbabit dalam sektor pertanian ketika serbuan pertama di Torrensville, pinggir bandar Adelaide, selatan Australia.

 Pihak berkuasa Australia menahan lapan rakyat Malaysia susulan serbuan di dua lokasi berbeza oleh Pasukan Kawalan Sempadan Australia (ABF) pada Isnin lalu.

Memetik laporan portal berita negara tersebut, news.com.au melaporkan pihak berkuasa menahan lima rakyat Malaysia yang dikatakan terbabit dalam sektor pertanian ketika serbuan pertama di Torrensville, pinggir bandar Adelaide, selatan Australia.

Dua daripada lima yang ditahan itu pula turut disyaki terbabit dalam pengurusan sebuah sindiket eksploitasi pekerja di negeri New South Wales.

Kesemua mereka yang ditahan itu ditempatkan di depoh tahanan imigresen sementara menunggu untuk dihantar pulang ke Malaysia.

Pada hari yang sama juga, pegawai ABF turut menyerbu sebuah hartanah yang terletak di Euston, New South Wales, di mana tiga lagi rakyat Malaysia ditahan.

Komander ABF, James Copeman berkata, serbuan tersebut merupakan sebahagian daripada Operasi Battenrun yang dijalankan secara berterusan dengan menyasarkan pekerja asing tanpa izin dan penipuan migrasi terancang.

“Sama ada di bandar atau luar bandar, sindiket eksploitasi pekerja asing tanpa izin ini akan akan sentiasa dikenalpasti dan ABF akan mengambil tindakan terhadap individu yang merancangnya.

Pekerja haram mudah menjadi sasaran serta sering dibayar gaji rendah dan mendapat layanan teruk,” jelasnya memetik laporan portal tersebut.

Dalam pada itu, portal berkenaan turut menjelaskan bahawa serbuan yang dilakukan tersebut tiada kaitan dengan siri tangkapan sama pada Ogos lalu, di mana seorang lelaki Thailand dan dua warga Malaysia ditahan.

sumber...Akmal Aziz  K! ONLINE