Followers

Thursday, January 31, 2019

Parti Politik 'Makan' Duit 1MDB Sila Pulangkan Segera !



Malaysia akan peroleh kembali wang dirompak 1MDB - Guan Eng


Malaysia dijangka akan menerima kembali wang yang telah diselewengkan daripada 1MDB tidak lama lagi, kata Menteri Kewangan Lim Guan Eng.

"Malaysia akan terima wang yang kita dapat perolehi daripada 1MDB. Ini bukanlah jumlah besar tapi bayaran pertama akan dibuat kepada negara Malaysia.

"Bukanlah berbillion, bukan jumlah besar, tapi sekurangnya adalah permulaan dan ini adalah berita baik, dan kita harap akan diikuti bayaran lanjutan kepada Malaysia di mana kita dapat balik wang yang dirompak daripada 1MDB," katanya pada sidang akhbar di Putrajaya.

Bagaimanapun, beliau enggan mendedahkan dari mana bayaran itu akan dibuat dan jumlahnya yang tepat.

Beliau juga menggesa parti-parti pembangkang yang menerima 'ratusan juta' daripada dana 1MDB, untuk mengembalikan semula wang itu.

Pada Julai 2018, Lim berkata Malaysia mungkin memperoleh semula AS $ 3.5 bilion (RM14.2 bilion) dana yang didakwa disalurkan dari 1MDB.

Ini berjumlah 30 peratus daripada AS $ 12.3 bilion (RM50 bilion) yang didakwa lesap.

Awal bulan ini, bank AS, Goldman Sachs, yang membantu 1MDB menerbitkan bon bernilai AS $ 6.5 bilion, memohon maaf kepada rakyat Malaysia atas peranan bekas jurubanknya Tim Leissner dalam skandal syarikat pelaburan itu.

Sementara itu, Lim juga menyeru parti-parti pembangkang yang menerima beratus juta daripada dana 1MDB, untuk mengembalikan wang itu.

Beliau berkata kerajaan akan mengambil tindakan untuk mendapatkan wang daripada parti-parti politik berkenaan, termasuk tindakan undang-undang, bermula dengan parti yang menerima jumlah terbesar daripada 1MDB.

Lim tidak menyebut nama parti tersebut tetapi mengatakan semua orang tahu parti yang dirujuk beliau.

sumber...mKini