Followers

Saturday, March 2, 2019

Haji Hadi 'Kawtim' Apa Bersama Kawan Karib ?

Rafizi Kongsi Gambar Hadi dan 'Rakan Karibnya'

PKR menolak teori spekulasi yang menyebut pihak yang membayar wang penyelesaian saman PAS dan Sarawak Report sebagai rakan karib presidennya Anwar Ibrahim.

Malah, kata Naib Presiden PKR Rafizi Ramli, tokoh korporat itu sebenarnya rakan Presiden PAS Hadi Abdul Awang sendiri.

“Pada pandangan kami, beliau dikenali sebagai bekas aktivis ABIM dan ahli perniagaan yang menyokong gagasan kerajaan perpaduan, iaitu menyatukan Umno dan PAS sejak dari tahun 2008 lagi.

“Laporan-laporan dari laman rasmi PAS sendiri menyebut bagaimana beliau mengiringi Hadi Awang dalam beberapa program, malah disertai dengan gambar-gambar bersama,” kata Rafizi.

Dalam kenyataan hari ini, Rafizi juga berkata beliau dilantik sebagai peneraju sebuah GLC kerana keterbukaan dan profesionalisme kerajaan Pakatan Harapan (PH).

Sementara itu, Rafizi mengakui tokoh korporat itu sebagai lepasan Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK) dan pernah bergiat dalam Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) yang sinonim dengan Anwar.

Bagaimanapun, katanya, perkara itu tidak menjadikan individu itu sebagai orang kuat Anwar.
“Ia tidak ubah seperti saya orang Terengganu (seperti mana Hadi Awang orang Terengganu) dan Hadi Awang sendiri pernah menjadi pimpinan Abim Terengganu.

“Tetapi itu tidak menjadikan saya orang kuat PAS (hanya kerana saya ada sedikit persamaan dengan Hadi Awang) atau Anwar Ibrahim ahli PAS (hanya kerana beliau pernah menjadi presiden ABIM dan presiden PAS kini pernah menjadi pimpinan bawahan beliau di dalam Abim dahulu),” kata Rafizi.

Menurut Rafizi, sepanjang beliau menjadi pimpinan kanan PKR sejak 2010, tidak pernah sekali pun individu itu terlibat dengan parti itu.

“Secara umumnya, kami kenali beliau dari jauh dan hormati beliau sebagai penyokong PAS yang ada perniagaan besar (maka keperluan beliau untuk juga dilihat kekal rapat dengan sesetengah pimpinan UMNO),” katanya.

Malaysiakini telah menghubungi tokoh korporat itu dan sedang menunggu maklum balasnya.

sumber...mKini