Followers

Saturday, November 15, 2014

Ini Dia Pakar Komputer Berumur 5 Tahun !!


Microsoft iktiraf budak lima tahun sebagai pakar teknologi komputer

AYAN QURESHI berusia lima tahun diiktiraf sebagai kanak-kanak paling pintar di dunia selepas lulus dalam peperiksaan Sijil Profesional Microsoft di Universiti Birmingham.

COVENTRY, Britain – Seorang kanak-kanak lelaki berusia lima tahun telah diiktiraf sebagai pakar teknologi komputer selepas dia lulus dengan cemerlang dalam peperiksaan Sijil Profesional Microsoft yang diambil di Universiti Birmingham, Britain.

Kejayaan itu juga menyebabkan kanak-kanak berkenaan, Ayan Qureshi diiktiraf sebagai kanak-kanak paling pintar di dunia kerana peperiksaan itu biasanya diambil oleh orang dewasa yang telah menamatkan pengajian di universiti.

Kecemerlangan Ayan itu sekali gus berjaya mengatasi rekod sebelum ini yang dipegang oleh seorang kanak-kanak berusia enam tahun, Mehroz Yawar dari Lahore, Pakistan.

Peperiksaan Sijil Profesional Microsoft menyediakan soalan-soalan yang sukar dan biasanya diduduki oleh siswazah yang sedang mencari pekerjaan terutama dalam bidang teknologi komputer.

Sebelum ini, Ayan nyaris tidak dapat menduduki peperiksaan itu selepas pengawas yang bertugas terkejut melihat usianya yang terlalu muda sebelum seorang pegawai daripada Universiti Birmingham merujuk perkara tersebut ke ibu pejabat Microsoft di Amerika Syarikat untuk mendapatkan kebenaran menduduki peperiksaan tersebut.

Kanak-kanak pintar dari Coventry itu akhirnya dibenarkan untuk menduduki peperiksaan tersebut dan dia mengambil kurang daripada had masa selama dua jam yang diberikan.

sumber...Agensi