Followers

Thursday, November 20, 2014

Soltan Pahang Nak Tibai Siapa Pulak ?



Sultan mahu 'pukul' pihak terlibat 'surat kuning'

Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah bertitah bahawa baginda akan “memukul” pihak tidak bertanggungjawab yang didakwa menggunakan pengaruh istana untuk penerokaan tanah di Cameron Highlands.

Laporan Berita Harian menyebut, baginda juga serius untuk menangani perkara tersebut dengan meminta agar pihak berkuasa berhubung terus dengannya dan juga kerajaan negeri.


Peneroka tanah haram perlu menghentikan serta merta segala aktiviti mereka terutama pertanian di Cameron Highlands, titah Sultan Pahang Sultan Ahmad Shah. 

Baginda bertitah kerajaan negeri memandang serius perkara tersebut dan tindakan undang-undang akan dikenakan terhadap mereka.

"The illegal farmers who are responsible for doing this continously...for ages they are responsible (for) the problem from time to time...they are to blame," (Peneroka haram bertanggungjawab terus melakukan ini...untuk sekian lama mereka bertanggungjawab...mereka harus dipersalahkan), tegas baginda.

Sultan Ahmad Shah bertitah dalam sidang akhbar selepas berkenan melawat kawasan banjir di Lembah Bertam pada Rabu. 

Turut sama Menteri Besar Datuk Seri Adnan Yaakob dan pimpinan kerajaan negeri. 

Sehubungan itu, baginda menyeru kerajaan persekutuan menggunakan segala kemudahan dan agensi-agensi yang sedia ada untuk membantu kerajaan negeri mengatasi masalah tersebut.

"Saya merayu kepada kerajaan persekutuan membantu kerajaan negeri terutama negeri-negeri yang banyak peneroka haram terutama di Cameron Highlands kerana ia (Cameron Highlands) merupakan tempat pelancongan," titah baginda. 

Baginda bertitah kegiatan penerokaan tanah haram telah berlaku sejak zaman British lagi.

"Saya sudah penat dengan semua ini. They  employ gangsters, saya tahu mereka ada duit," katanya. 

Ditanya mengenai wujudnya surat kuning atau surat daripada istana untuk tujuan pembangunan atau pertanian di daerah itu, Sultan bertitah baginda tidak mengetahui mengenai perkara tersebut. 

"Jika ada yang mengemukakan surat kuning terbabit guna nama istana, saya sendiri akan pukul dia, saya nasihatkan jangan percaya," titah baginda.

"Semak dahulu dengan kerajaan negeri, mereka jangan sewenang-wenangnya menggunakan nama orang lain, jika saya tahu siapa, saya akan bagi cukup-cukup," titah baginda. 

Dalam lawatannya kira-kira dua jam itu, baginda turut mengadakan perbincangan dengan Pihak Berkuasa Tempatan mengenai kerja-kerja membaik pulih Sungai Bertam menerusi peruntukan kerajaan persekutuan. 

Baginda dan isteri Sultanah Hajah Kalsom yang menaiki helikopter tiba di Kelab Golf Sultan Ahmad Shah kira-kira pukul 10 pagi untuk lawatan kerja peribadi.

Baginda dijangka menghadiri taklimat di Pejabat Tanah dan Tanah Cameron Highlands di Tanah Rata pada Jumaat.