Followers

Sunday, November 23, 2014

PAS Kena Jumpa Umno 'Dalam Gelap' Kata Najib ?


Jika tidak boleh dibincang dengan cara terbuka,maknanya kena buat cara tertutup atau pertemuan dalam gelap gamaknya..

Rasa rasanya inilah maksud Najib 47% hari ini...

Apakah pertemuan dalam gelap melalui broka terdahulu hanya spekulasi ?

Daa berapa kali keluar masok Putrajaya ?

Kebenaran pasti tidak dapat disembunyikan...

Kerjasama Umno - PAS tidak boleh dibincang secara terbuka, kata Najib

Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak menyampaikan ucapan pada Konvensyen Umno Wilayah Persekutuan di Kuala Lumpur, hari in.

Meskipun tidak menolak kemungkinan Umno yang akan terlebih dulu menyuarakan tawaran    bekerjasama dengan PAS, Datuk Seri Najib Razak menegaskan perkara itu tidak boleh dibincangkan secara terbuka, lapor Mingguan Malaysia hari ini.

Presiden Umno itu berkata, perlu wujud kesedaran yang kerjasama antara parti itu dengan PAS penting dalam usaha mengelak ancaman kepada orang Islam dan Melayu menjadi semakin getir.

"Apa pun, kita tidak boleh berbicara secara terbuka. Apa-apa pun nak jadi, akan jadi satu hari nanti," katanya kepada akhbar milik Umno itu dalam satu wawancara khas menjelang Perhimpunan Agung Umno 2014 minggu depan.

Perdana menteri mendakwa, terdapat pihak yang tidak suka Islam dan Melayu berkuasa di negara ini sehingga mereka cuba melaga-lagakan antara sesama mereka termasuk dengan bertindak mengurangkan pengaruh Umno yang dilihat sebagai ancaman.

"Senjata mereka ialah menggunakan orang Islam menyerang kita dan mengurangkan pengaruh Umno," katanya.

Memandangkan situasi tersebut, beliau berkata, sudah menjadi tanggungjawabnya sebagai pemimpin Islam melaksanakan penyatuan ummah di negara ini.

Mengakui bersikap terbuka dalam isu kerjasama dengan PAS, beliau menolak kemungkinan wujudnya perbezaan pendapat, namun berharap agar adanya keserasian dalam hal tertentu.

"Namun kita mesti tidak bermusuhan sehingga orang kata berkerat rotan berpatah arang antara satu sama lain. Saya terbuka dalam hal ini," katanya seperti laporan akhbar itu.

Kerjasama antara Umno dan PAS bukan perkara baru malah sering diulang dan semakin hangat diperkatakan ketika krisis penukaran menteri besar  Selangor yang menyaksikan konflik hubungan antara Pakatan Rakyat semakin ketara sehingga tahaluf siyasi gabungan pembangkang tersebut dipersoalkan.

Bagaimanapun, Najib berkata kepada Mingguan, kerjasama yang dimaksudkan tidak bererti ia mesti dalam bentuk satu pakatan, tetapi ia lebih kepada kerjasama dalam perkara berkaitan kepentingan masyarakat Islam.

Pada masa sama, beliau berkata, PAS perlu menerima hakikat yang Umno bukan ancaman kepada Islam di mana parti Melayu itu juga tidak melihat PAS sebagai musuh.

"Harap PAS bersikap sedemikian (terbuka) dan tidak melihat Umno musuh mereka. Kita juga tidak boleh anggap PAS sebagai musuh walaupun mempunyai perbezaan pendapat.

"Umno bukan ancaman kepada umat Islam dan Islam itu sendiri. Orang PAS mestilah melihat hakikat ia tidak berpunca daripada Umno," katanya.

Sementara itu, mengulas isu tanah rizab Melayu, Najib berkata dalam usaha memastikan ia dapat diselamatkan, kerajaan pusat juga memerlukan kerjasama daripada kerajaan negeri kerana urusan tanah berada di bawah bidang kuasa negeri.

Mengambil contoh dalam isu pembangunan Kampung Baru, beliau berkata, kerajaan tidak pernah memutuskan hendak menukar status tanah tersebut kerana ia sebenarnya satu usaha menambah nilai.

"Saya tahu kita hendak tanah itu kekal dalam tanah orang Melayu, Namun kita hendak tambah nilai. Itu saja, bukan kita hendak tukar status," katanya.

Beliau berkata Putrajaya juga tidak mempunyai masalah menambah tanah rizab Melayu di negeri yang masih belum mencapai kuota sepatutnya.

"Mungkin kalau ada negeri yang belum cukup lagi, kita boleh tambah. Kita memang patut tambah tanah rizab Melayu ini," katanya.


sumber...TMI