Kiyai dedah kahwinkan lelaki dengan transgender
Di Malaysia, lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) bukan sahaja
tidak diterima, malah membicarakan subjek itu saja sudah dianggap tabu.
Tetapi di Indonesia, negara umat Islam terbesar di dunia, siapa sangka sudah ada ustaz yang tampil menikahkan seorang lelaki dengan seorang transgender.
Abdul Muiz Ghazali, pensyarah agama di Institut Studi Islam Fahmina (Isif), yang beroperasi di Cirebon, Jawa Barat, tampil membuat pengakuan itu kepada Malaysiakini minggu lalu.
Dalam wawancara di Petaling Jaya, menjawab “ya” dan disusuli ketawa kecil, beliau mengaku menjadi jurunikah untuk seorang lelaki dengan pasangan transgendernya.
Bekas pengasuh di sebuah 'pesantran waria' (wanita pria atau transgender) di Yogyakarta itu mendedahkan, beliau menikahkan pasangan berumur 40 dan 43 tahun, yang datang kepadanya, setelah mereka saling mencintai.
Muiz, lulusan pengajian Islam di Universiti Islam Negeri (UIN) dan sekolah pondok itu berkata, oleh kerana pernikahan itu tidak diiktiraf oleh undang-undang republik itu, beliau menyediakan sendiri surat nikahnya.
“Kita ada catatan pernikahan yang kita buat sendiri, sekiranya ada masalah boleh jumpa saya semula.
“Saya yang akan menceraikannya nanti (jika pernikahan itu gagal mencapai kebahagiaan) disaksikan komuniti (LGBT), kerana soal nikah cerai itu harus ada pengakuan dari masyarakat,” katanya.
'Muslim yang larang'
Mengimbau kenangan pada 2012 itu, Muiz menjelaskan, walimatul urus itu berlangsung sederhana.
“Cuma perlukan selembar kertas (persetujuan) dan juga komuniti kita,” katanya, yang berkali-kali menegaskan bahawa beliau seorang “heteroseksual” (kecenderungan seksual berbeza jantina).
Malah, Muiz berkata, perkahwinan itu berlangsung tanpa ritual setempat seperti acara merenjis tepung tawar dan tanpa mengenakan pakaian tradisi seperti kebiasaannya.
“Kita tidak perlu pakai benda tinggi-tinggi atas kepala, baju-baju budaya,” katanya sambil membuat isyarat tangan di kepala.
“Nikah (cara) itu cuma budaya. Kita tidak perlukan pelbagai ritual, hanya kertas dan komuniti kita. Ia melibatkan sumpah setia. Pernikahan ini kita harus ingat adalah perjanjian.”
Tampil bersongkok dan bersarung seperti kebiasaannya, ustaz muda yang turut memakai rantai kayu itu, sering menegaskan keperluan kasih sayang dalam sesebuah hubungan rumah tangga.
Ditanya berhubung larangan perkahwinan sama jantina, Muiz memilih berbeza pendapat.
“Islam tidak pernah melarang bernikah berlainan jantina. Tetapi umat Islam ya, mereka yang larang, agama tidak,” katanya yakin.
Seks dan gender dalam al-Quran
Beliau memetik ayat ke-14, surah Ali-Imran yang menyebut bahawa Allah menjadikan kecintaan terhadap apa-apa yang diingini sebagai kesenangan hidup.
“Merujuk surah ini, terdapat perkataan manusia yang boleh mencintai apa-apa yang dingini, jika perempuan mencintai perempuan (contohnya), ya, sudah kelihatan sejenis di sini, itu teks Al-Quran.
‘Yang ada dalam al-Quran itu orang yang dianggap lelaki bukan dari jenis kelamin (aspek biologi),” katanya.
Menurut beliau, syarat nikah lelaki dan perempuan dalam Islam bukan daripada aspek biologi semata-mata, tetapi juga gender.
Bahasa Arab, termasuk Al-Quran menggunakan dua perkataan berbeza untuk menggambarkan lelaki dan perempuan – satu daripada segi biologi dan satu lagi gender.
Muiz bagaimanapun menjelaskan permintaan untuk bernikah sama kelamin tidak banyak kerana komuniti transgender sendiri tidak besar di negara seberang itu.
Beliau juga menjelaskan terdapat juga ustaz atau kiyai lain yang menikahkan pasangan gay selainnya.
Menceritakan pengalaman hidupnya, Muiz mengakui tidak menerima kewujudan golongan itu sebelum ini.
Transgender juga bertuhan
Tetapi, tambahnya, beliau berubah fikiran setelah membuat kajian sendiri, bahkan menyamar sebagai orang gelandangan untuk mendekati golongan transgender yang melacur di jalanan.
Membuka baju batik, songkok dan kain sarung, Muiz tampil berseluar pendek dan berbaju koyak rabak supaya golongan itu tidak takut didekati.
“Apa yang dipakai oleh mereka saya akan turut pakai,” katanya yang kemudian menyimpulkan bahawa setiap manusia memerlukan tuhan, termasuk juga golongan transgender.
"Dari situ saya berpendapat bahawa transgender memerlukan tuhan cuma tidak jumpa jalan, misalnya dilarang ke masjid. Jadi saya ingin mendampingi mereka melalui agama," ujarnya.
Beliau kemudian membawa golongan itu ke pasentren waria bagi membolehkan mereka mendapat pendidikan agama.
“LGBT adalah golongan yang terbuka, jika ada masyarakat boleh membuka ruang untuk mereka mengapa kita tidak boleh.
“Tergantung kepada kita terlebih dahulu, adakah kita mahu membuka diri atau tidak,” ujarnya sambil ketawa.
Tetapi di Indonesia, negara umat Islam terbesar di dunia, siapa sangka sudah ada ustaz yang tampil menikahkan seorang lelaki dengan seorang transgender.
Abdul Muiz Ghazali, pensyarah agama di Institut Studi Islam Fahmina (Isif), yang beroperasi di Cirebon, Jawa Barat, tampil membuat pengakuan itu kepada Malaysiakini minggu lalu.
Dalam wawancara di Petaling Jaya, menjawab “ya” dan disusuli ketawa kecil, beliau mengaku menjadi jurunikah untuk seorang lelaki dengan pasangan transgendernya.
Bekas pengasuh di sebuah 'pesantran waria' (wanita pria atau transgender) di Yogyakarta itu mendedahkan, beliau menikahkan pasangan berumur 40 dan 43 tahun, yang datang kepadanya, setelah mereka saling mencintai.
Muiz, lulusan pengajian Islam di Universiti Islam Negeri (UIN) dan sekolah pondok itu berkata, oleh kerana pernikahan itu tidak diiktiraf oleh undang-undang republik itu, beliau menyediakan sendiri surat nikahnya.
“Kita ada catatan pernikahan yang kita buat sendiri, sekiranya ada masalah boleh jumpa saya semula.
“Saya yang akan menceraikannya nanti (jika pernikahan itu gagal mencapai kebahagiaan) disaksikan komuniti (LGBT), kerana soal nikah cerai itu harus ada pengakuan dari masyarakat,” katanya.
'Muslim yang larang'
Mengimbau kenangan pada 2012 itu, Muiz menjelaskan, walimatul urus itu berlangsung sederhana.
“Cuma perlukan selembar kertas (persetujuan) dan juga komuniti kita,” katanya, yang berkali-kali menegaskan bahawa beliau seorang “heteroseksual” (kecenderungan seksual berbeza jantina).
Malah, Muiz berkata, perkahwinan itu berlangsung tanpa ritual setempat seperti acara merenjis tepung tawar dan tanpa mengenakan pakaian tradisi seperti kebiasaannya.
“Kita tidak perlu pakai benda tinggi-tinggi atas kepala, baju-baju budaya,” katanya sambil membuat isyarat tangan di kepala.
“Nikah (cara) itu cuma budaya. Kita tidak perlukan pelbagai ritual, hanya kertas dan komuniti kita. Ia melibatkan sumpah setia. Pernikahan ini kita harus ingat adalah perjanjian.”
Tampil bersongkok dan bersarung seperti kebiasaannya, ustaz muda yang turut memakai rantai kayu itu, sering menegaskan keperluan kasih sayang dalam sesebuah hubungan rumah tangga.
Ditanya berhubung larangan perkahwinan sama jantina, Muiz memilih berbeza pendapat.
“Islam tidak pernah melarang bernikah berlainan jantina. Tetapi umat Islam ya, mereka yang larang, agama tidak,” katanya yakin.
Seks dan gender dalam al-Quran
Beliau memetik ayat ke-14, surah Ali-Imran yang menyebut bahawa Allah menjadikan kecintaan terhadap apa-apa yang diingini sebagai kesenangan hidup.
“Merujuk surah ini, terdapat perkataan manusia yang boleh mencintai apa-apa yang dingini, jika perempuan mencintai perempuan (contohnya), ya, sudah kelihatan sejenis di sini, itu teks Al-Quran.
‘Yang ada dalam al-Quran itu orang yang dianggap lelaki bukan dari jenis kelamin (aspek biologi),” katanya.
Menurut beliau, syarat nikah lelaki dan perempuan dalam Islam bukan daripada aspek biologi semata-mata, tetapi juga gender.
Bahasa Arab, termasuk Al-Quran menggunakan dua perkataan berbeza untuk menggambarkan lelaki dan perempuan – satu daripada segi biologi dan satu lagi gender.
Muiz bagaimanapun menjelaskan permintaan untuk bernikah sama kelamin tidak banyak kerana komuniti transgender sendiri tidak besar di negara seberang itu.
Beliau juga menjelaskan terdapat juga ustaz atau kiyai lain yang menikahkan pasangan gay selainnya.
Menceritakan pengalaman hidupnya, Muiz mengakui tidak menerima kewujudan golongan itu sebelum ini.
Transgender juga bertuhan
Tetapi, tambahnya, beliau berubah fikiran setelah membuat kajian sendiri, bahkan menyamar sebagai orang gelandangan untuk mendekati golongan transgender yang melacur di jalanan.
Membuka baju batik, songkok dan kain sarung, Muiz tampil berseluar pendek dan berbaju koyak rabak supaya golongan itu tidak takut didekati.
“Apa yang dipakai oleh mereka saya akan turut pakai,” katanya yang kemudian menyimpulkan bahawa setiap manusia memerlukan tuhan, termasuk juga golongan transgender.
"Dari situ saya berpendapat bahawa transgender memerlukan tuhan cuma tidak jumpa jalan, misalnya dilarang ke masjid. Jadi saya ingin mendampingi mereka melalui agama," ujarnya.
Beliau kemudian membawa golongan itu ke pasentren waria bagi membolehkan mereka mendapat pendidikan agama.
“LGBT adalah golongan yang terbuka, jika ada masyarakat boleh membuka ruang untuk mereka mengapa kita tidak boleh.
“Tergantung kepada kita terlebih dahulu, adakah kita mahu membuka diri atau tidak,” ujarnya sambil ketawa.