Followers

Monday, January 28, 2019

Malaysia Takkan Kompromi dengan Israel - Syed Saddiq


Tahniah untuk Syed Saddiq berani kerana benar
 
Malaysia tidak akan berganjak dengan keputusannya menghalang kemasukan atlet Israel demi nasib Palestin, kata Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman.

Ini katanya walaupun negara terpaksa melepaskan peluang penganjuran sukan antarabangsa.

"Malaysia bertegas dengan keputusan kita atas dasar kemanusiaan dan belas kasihan terhadap nasib Palestin. Kita tidak akan berkompromi.

"Sekiranya menjadi tuan rumah acara sukan antarabangsa lebih penting daripada berdiri membela saudara-saudara Palestin kita yang dibunuh, dicela dan diseksa oleh rejim (perdana menteri Benjamin) Netanyahu, ini bermakna Malaysia telah benar-benar kehilangan pegangan moral," katanya dalam suatu kenyataan hari ini.

Syed Saddiq mengulas keputusan lembaga pengurusan Jawatankuasa Para Antarabangsa (IPC) untuk menarik balik kelayakan penganjuran kejohanan renang paralimpik antarabangsa di Malaysia.

IPC memutuskan Malaysia hilang kelayakan untuk menganjurkan Kejohanan Renang Dunia Para 2019 susulan kerajaan melarang atlet Israel daripada bertanding.

"Kesemua kejohanan dunia mesti terbuka untuk semua atlet dan negara yang layak untuk bersaing dengan selamat dan bebas daripada diskriminasi," kata Presiden IPC Andrew Parsons dalam satu kenyataan hari ini.

Kejohanan tersebut, suatu pertandingan kelayakan untuk Paralimpik Tokyo 2020, telah dijadualkan berlangsung di Kuching antara 29 Julai dan 4 Ogos 2019.

Jenayah perang

IPC berkata tempat baru akan dicari pada tarikh yang sama, walaupun mungkin ada kelonggaran berdasarkan keadaan ini.

Sejumlah 600 perenang dari 60 negara dijangka bersaing dalam kejohanan di Sarawak, dengan lebih daripada 160 pingat untuk direbutkan.

Mengulas lanjut, Syed Saddiq yang juga ketua pemuda Bersatu berkata IPC perlu diberitahu mengenai dakwaan jenayah perang terhadap kerajaan Netanyahu.

"Kami ingin mengingatkan kepada IPC bahawa malahan Amnesty International dan Human Rights Watch telah melaporkan kerajaan Netanyahu merupakan seorang pelaku aktif jenayah perang.

"Sebagai pemimpin Israel, beliau mewakili kehendak kolektif kerajaan Israel. Negara Israel mewakili kedudukan tindakan moral kolektif mereka," kata menteri Belia dan Sukan.

sumber...mKini