Followers

Friday, June 10, 2011

KEADILAN Selangor sasar tambah 3 kerusi Parlimen, 7 DUN

PETALING JAYA: KEADILAN Selangor yakin mempertahankan pentadbiran Pakatan Rakyat di negeri itu dengan mensasarkan pertambahan 3 kerusi parlimen dan 7 kerusi Dewan Undangan Negeri, kata Timbalan Pengerusi Majlis Pimpinan KEADILAN Selangor, Zuraida Kamaruddin.

“KEADILAN akan memberikan fokus khas untuk menawan 3 kerusi parlimen iaitu Sabak Bernam, Pandan dan Hulu Selangor dan membantu jentera Pakatan Rakyat di kawasan majoriti Melayu lain yang terdiri dari Sungai Besar, Tanjong Karang dan Sepang,” kata Zuraida.

“Manakala kawasan DUN yang menjadi sasaran untuk dimenangi ialah Batang Kali dalam parlimen Hulu Selangor, Permatang (Tanjung Karang), Kuang (Selayang) Semenyih dan Dengkil (Sepang) serta Sementa (Kapar) dan Pelabuhan Klang (Klang),” katanya ketika sidang media di Ibu Pejabat KEADILAN, hari ini.

Pada pilihan raya umum lalu, KEADILAN Selangor memenangi 14 kerusi DUN dan 8 kerusi parlimen.

Menurutnya, berdasarkan culaan dan statistik terkini, KEADILAN Selangor mempunyai asas kukuh untuk mempertahankan 8 kerusi Parlimen sedia ada dan menambah majoriti di parlimen Selayang, Gombak, Ampang, Kelana Jaya, Petaling Jaya Selatan, Subang, Kapar dan Kuala Langat.

Justeru, KEADILAN Selangor melancarkan kempen ‘Jelajah Selangor Tawan Malaysia 2′ (JELAS – Tawan Malaysia!) dan jentera pilihan raya KEADILAN Selangor di Tanjong Karang pada hari Sabtu, 11 Jun ini.

Zuaida memaklumkan, gerak kerja akan bermula di Tanjong Karang, iaitu kawasan Parlimen Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Selangor, Datuk Noh Omar kerana KEADILAN yakin ia memberikan tamparan hebat kepadanya dan seluruh jentera Umno BN.

Wanita KEADILAN Selangor juga telah menyusun siri ‘Jelajah Kampung’ sebagai program susulan untuk memberi sentuhan yang lebih khusus terutama kepada pengundi wanita yang turut dilancarkan pada tarikh sama.

Fasa pertama ‘JELAS – Tawan Malaysia’ sudah berakhir pada 5 Jun dengan 33 program berjaya dijalankan sepanjang siri pertama. Sebangay 19 program dijalankan pada fasa kedua.

Sementara itu, Ketua Penerangannya Shuhaimi Shafiei berkata, fokus kali ini ialah dengan kehadiran yang lebih besar, menampilkan pemidato termasuk Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Menteri Besar Selangor, tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

“Dari kajian yang kita lakukan, BN memang sukar untuk mengambil alih negeri ini melainkan dengan menggunakan taktik kotor termasuk pemindahan pengundi dari satu kawasan ke kawasan lain.

“Nama mereka dimasukkan ke dalam daftar pemilih. Contohnya lebih 2,000 nama baru di dalam kawasan parlimen Kota Raja, sedangkan pemilih itu tidak bermastautin di kawasan tersebut.

“Nama mereka dimasukkan ke alamat setiausaha-setiausaha cawangan Umno. Ada satu rumah yang disewakan kepada guru-guru Kemas di Kampung Padang Jawa tetapi didaftarkan mengundi di No 7 Jalan 30/29 di Kampung Jalan Kebun.

“Ada 7 nama pengundi, tetapi mereka tak tinggal di kawasan itu. Ini sumber maklumat yang berani saya dedahkan.

“Kita dah kemukakan bantahan kepada SPR. Kita nak lihat bantahan itu diterima dan disahkan. Umno memang tak ada cara yang bersih untuk menang pilihan raya,” kata Shuhaimi.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=15055