Followers

Tuesday, February 26, 2019

Dr Zakir Naik Dilarang Berceramah ?




Tiada larangan Dr Zakir berceramah

Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri Mujahid Yusof Rawa, tiada arahan dikeluarkan kepada negeri-negeri untuk sama ada membenarkan atau melarang kegiatan yang melibatkan Zakir, termasuk ceramahnya.

"Saya serahkan kepada kebijaksanaan setiap negeri untuk membuat keputusan.

"Kami percaya pada penilaian setiap negeri mengenai hal ini, tetapi kami mempunyai garis panduan umum yang selagi kegiatan tersebut tidak menghalang perpaduan negara tetapi membantu mempromosikannya, dan bukan sebaliknya. Jadi mengapa pula kita hendak menghentikan seorang intelektual yang mahu bercakap tentang perkara yang baik?"

"Tetapi jika beliau atau orang lain mendekati perkara yang menimbulkan kebencian, maka ia satu hal yang lain," kata Mujahid.

Beliau berkata peranan Jabatan Agama Islam adalah penting dalam keadaan sedemikian.

"Misalnya, jika saya mendapat izin untuk bercakap, mereka (Jabatan Agama Islam) akan menasihatkan saya bagaimana cara mendekati subjeknya, seperti melakukannya dengan cara santun dan harmoni, tidak menyakiti perasaan orang lain, mengadakan dialog," kata Mujahid.

Tiada larangan, patuhi garis panduan

Beliau mengakui terdapat pihak yang tidak bersetuju dengan pendekatan atau pandangan Zakir, malahan di kalangan umat Islam juga.

"Ia berlaku apabila perdebatan itu terbuka, dan perkara-perkara yang dikatakan tidak sesuai dengan sesetengah orang. Ia akan menjadi berbeza jika dialog itu berada di tempat tertutup, dan bukan stadium terbuka, di mana beribu-ribu orang hadir," katanya. .

Mujahid sebelum ini berkata kerajaan Pakatan Harapan baru tidak akan mengenakan larangan terhadap majlis ceramah Zakir selagi mana penganjur mematuhi garis panduan yang ditetapkan.

Minggu lalu, Majlis Bandar Raya Pulau Pulau Pinang (MBPP) menolak permohonan daripada Pertubuhan Penyebaran Islam Antarabangsa, Pulau Pinang (IPSI) untuk menggunakan Stadium Bandaraya di George Town untuk ceramah Zakir pada Jun ini.

MBPP untuk menempah stadium dari 14 Jun bermula pukul 8 malam hingga 11 malam bagi anggaran kehadiran 10,000 hingga 15,000 orang.

Selain daripada tempahan oleh Persatuan Bolasepak Pulau Pinang (FAP) bermula Februari sehingga Julai, MBPP juga berkata stadium itu perlu menjalani rutin penyelenggaraan agar stadium itu sentiasa bersedia untuk acara sukan.

Presiden IPSI Kamaruddin Abdullah enggan mengulas perkara itu.

Sementara itu Timbalan Ketua Menteri I Ahmad Zakiyuddin Abdul Rahman berkata sebagai pendakwah luar, Dr Zakir Naik perlu membuat permohonan jika ingin mengadakan program di Pulau Pinang.

Zakiyuddin berkata ia merupakan syarat yang dikenakan terhadap semua penceramah luar, tanpa mengira agama.

Setakat ini Zakir atau pihak penganjur yang merancang untuk mengadakan program beliau belum membuat sebarang permohonan, katanya.

"Tetapi sebaik permohonan dibuat, kami akan menimbangkan sama ada mana-mana penceramah dibenarkan untuk membuat program di sini.

"Kami akan melihat kelayakannya, kaedah dan pengisian ceramah, dan hanya apabila kita merasakan semua itu dapat diterima, kita akan memberi kebenaran," katanya lagi.

Zakir yang berasal dari India kini tinggal di Putrajaya dan mempunyai status penduduk tetap.

sumber...Gdaily