Followers

Sunday, January 10, 2016

WOi Najib Rosmah Turun La Mai Tengok SAT !

Apalah nak jadi dengan Malaysia ni...

Semakin hari semakin terok..

Wa percaya kalau dinegara luar seperti negara komunis ke,syiah ke dan bukan islam lainnya pasti tak berlaku perkara macam nih !

Woiii malu ler, ini negara Islam Ahli Sunnah wal Jamaah ler, jangan ler buat leceh beb !

Ini aset negara beb jangan buat sembarangan..Lu punya kek harga ribu riban campo peruntukan kepada PERMATA lagi ratusan juta ringgit beb..

 Siswa kelaparan, 300 bungkus habis tidak sampai 10 minit


Pelajar yang memerlukan makanan percuma, anjuran Food for Mahasiswa (FFM), berbaris panjang di Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi. FFM membuka gerai tiga hari dari Selasa hingga Khamis mulai 8 malam kecuali hujung semester, selama lima hari bekerja. — Foto ehsan Facebook/Food for Mahasiswa

Masalah kelaparan di kampus-kampus tempatan makin serius. Ramai pelajar dilaporkan tidak makan kerana masalah kewangan.

Satu tinjauan Pertubuhan Sukarelawan Muslim Malaysia (MVM) mendapati 57 peratus mahasiswa hanya memperuntukkan RM5 sehari untuk makanan.

Kajian yang melibatkan 25,632 mahasiswa di enam universiti awam mendapati 41 peratus hanya makan mi segera, manakala 44 peratus hanya makan “nasi bujang.”

Di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), jika keadaan benar-benar serius, 300 bungkus makanan percuma boleh habis dalam masa 10 minit, kata aktivis kumpulan Food for Mahasiswa (FFM).

Kumpulan sukarela ini ditubuhkan sejak April lalu oleh lima pelajar tahun akhir sarjana muda undang-undang UKM bagi membantu meredakan sedikit masalah pelajar yang memerlukan.

Bermula dengan agihan 100 pek makanan, kini di Kompleks Pusanika dan Kolej Keris Mas, gerai FFM diserbu pelajar. Mereka sanggup beratur panjang mendapatkan makanan setiap kali dibuka untuk agihan.

Kami rasa tidak seronok tengok kawan-kawan dan pelajar yang lain dalam kelaparan. Kami duduk bersama dan keluar idea spontan untuk membantu mereka dengan cara yang terbaik.

Ada yang suruh kumpul duit, tapi masalahnya kita pun tidak cukup duit. Kemudian terfikir, kenapa tidak kita bagi mereka makan?

Kalau bagi makanan, mereka tidak rasa segan hendak terima, berbanding [terima] duit,” kata Muhammad Khairul Farhan Mohd Rakbi, pengasas bersama FFM, kepada ProjekMMO semalam.

Beliau berkata gerai makanan percuma FFM dibuka tiga hari seminggu, Selasa hingga Khamis semasa musim awal semester.

Menjelang musim peperiksaan hingga akhir semester, yang dianggap lebih genting kerana pelajar mula kekeringan wang, FFM dibuka setiap hari bekerja mulai jam 8 malam.

Kalau hari biasa kita sediakan makanan 250 pek. Tetapi apabila musim kritikal, ketika pelajar semakin kehabisan wang saku hujung semester, kami akan sediakan 300 hingga 350 pek makanan.

“Kebiasaannya nasi ayam kicap, ayam masak merah, atau nasi lemak ayam. Makanan rujinya nasi kerana kami juga mahu rakan-rakan mendapat khasiat agar dapat belajar,” katanya.

Khairul Farhan, 25, yang kini bergelar graduan, berkata ada juga penderma yang membantu membekalkan roti dan makanan lain.

Makanan yang disediakan tidak pernah tidak habis. Lebih-lebih lagi ketika musim kritikal. [Kami] buka gerai pukul 8 malam, tidak sampai 10 minit sudah habis,” katanya.

FFM tidak memilih kumpulan sasarannya. Program makanannya terbuka kepada semua pelajar tanpa mengira latar belakang ekonomi.

Kita tiada data atau ahli berdaftar atau siapa yang patut terima makanan. Tetapi kalau diperhatikan, sejak gerakan ini dibuat tahun lalu, hari-hari nampak muka yang sama beratur.

“Maknanya walaupun pelajar itu berduit tetapi mungkin ketika itu dia dalam kesusahan, kita wajib bantu. Sesiapa sahaja yang memerlukan, kita beri [makanan]. Kita tidak pernah tanya,” katanya.

Khairul Farhan juga berkata FFM kini semakin mendapat perhatian masyarakat, termasuk sumbangan daripada Pusat Zakat UKM sebanyak RM10,000 setiap bulan sejak bulan lalu.

Dana daripada pusat zakat disalurkan terus kepada pembekal makanan. Kumpulan ini juga mendapat sokongan beberapa penderma dan tajaan lain daripada orang awam.

Kami memerlukan sumber sebanyak RM1,200 setiap kali agihan dibuka. Seminggu, kami perlukan RM6,000 dan sebulan RM24,000,” katanya.

“Harapan kami bukanlah bercita-cita tinggi hendak membasmi kemiskinan secara keseluruhan tetapi apa yang kami buat semoga dapat membantu apa yang kurang.”

Setakat ini, tambahnya, FFM memiliki kira-kira 10 sukarelawan dan ia berharap dapat memperluaskan lagi kerja baktinya, termasuk golongan kurang berkemampuan di luar kampus.

“Kami mahu pastikan, kalau tak boleh nak tolong lebih, sekurang-kurangnya mahasiswa tidak perlu ikat perut dan tidak tidur dalam kelaparan,” katanya.

Katanya, orang ramai yang mahu menyokong gerakan ini atau menghulurkan bantuan boleh ikuti FFM di Twitter @Food4Mahasiswa dan dan Facebook ‘Food For Mahasiswa.’

sumber: http://www.themalaymailonline.com/
Pelajar yang memerlukan makanan percuma, anjuran Food for Mahasiswa (FFM), berbaris panjang di Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi. FFM membuka gerai tiga hari dari Selasa hingga Khamis mulai 8 malam kecuali hujung semester, selama lima hari bekerja. — Foto ehsan Facebook/Food for Mahasiswa - See more at: http://www.themalaymailonline.com/projekmmo/berita/article/siswa-kelaparan-300-bungkus-habis-tidak-sampai-10-minit#sthash.KLRVxbWR.dpuf