Followers

Saturday, January 2, 2016

SAMAN: Mungkinkah DAP Maksudkan Dr Zuhdi ?

DAP saman ahli politik dakwa wujud tawaran Israel, kata Kit Siang

Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang berkata, dakwaan parti menawarkan RM1.2 bilion sebagai pertukaran dengan sebuah pangkalan tentera laut Israel di Port Dickson, menunjukkan ‘budaya terdesak politik di negara ini’. – Gambar fail The Malaysian Insider, 2 Januari, 2016.

DAP akan menyaman seorang ahli politik yang mendakwa parti itu ditawarkan RM1.2 bilion sebagai pertukaran dengan sebuah pangkalan tentera laut Israel di Port Dickson, kata Ketua Parlimennya Lim Kit Siang.

Beliau tidak menamakan "pemimpin politik kanan" berkenaan tetapi berkata individu itu akan disaman kerana memfitnah.

"Menurut al-Quran, memfitnah adalah satu jenayah yang lebih buruk daripada membunuh. Saya menjangkakan peguam DAP akan memulakan prosiding undang-undang dalam satu atau 2 hari," kata Lim malam tadi ketika berucap pada majlis makan malam Parti Amanah Negara (Amanah) di Petaling Jaya.

Ahli Parlimen Gelang Patah itu berkata, pembohongan tersebut menunjukkan "budaya terdesak politik di negara ini".

Ahli politik itu, yang menurutnya daripada sebuah parti politik lain, membuat "tuduhan melulu" mengenai hubungan DAP dengan Israel.

"Pemimpin politik kanan daripada parti lain yang berbohong tentang DAP, seperti seorang yang membuat dakwaan tidak munasabah mengatakan DAP ditawarkan RM1.2 bilion sebagai pertukaran dengan pangkalan tentera laut Israel di Port Dickson, perlu membayar harga yang tinggi kerana dakwaan tidak berasas dan melulu itu, di mahkamah," kata Lim.

"Semua pemimpin politik mesti diberi pengajaran yang mereka tidak boleh melepaskan diri selepas berdusta atau membuat dakwaan paling tidak munasabah, atau melindungi diri dari perbuatan jahat dan pengecut itu dengan mendakwa mereka hanya mengitar semula pembohongan."

DAP minggu lalu menjadi sasaran beberapa pemimpin PAS yang mengkritik Ketua Biro Ekonomi Perak DAP Chong Zhemin yang mengecam Kementerian Belia dan Sukan dalam kes atlet Israel yang dinafikan visa dan akhirnya tidak mengambil bahagian dalam acara sukan luncur antarabangsa di Langkawi.

Ketua Pemuda PAS Perak Mohd Akmal Kamaruddin minggu lalu berkata kenyataan Chong menimbulkan persoalan sama ada DAP menyokong Israel.

Naib Ketua Pemuda Amanah Mohd Fakhrulrazi Mohd Mokhtar juga mengkritik Chong, mempertahankan keputusan kerajaan yang disifatkan wajar sebagai tanda bantahan terhadap Israel kerana menganiaya rakyat Palestin.

Chong bagaimanapun kemudiannya menarik balik kenyataannya dan DAP mengatakan ia pandangan peribadi beliau sementara parti itu tetap dengan pendiriannya tidak menyokong Israel.

Dakwaan DAP ditawarkan wang sebagai pertukaran dengan pangkalan tentera laut Israel itu bagaimanapun didakwa dibuat Pengarah Penyelidikan PAS Dr Mohd Zuhdi Marzuki, seperti dilaporkan pelbagai media. – 2 Januari, 2016.

sumber...TMi