Followers

Tuesday, March 5, 2019

Buluh: Teresa Kok atau Siapa Yang BANGANG ?



Bila Teresa Kok menggalakkan Rakyat Malaysia menanam buluh... ramai yg ketawa terbahak2. Seolah olah cadangan tersebut sepertimana Ahmad Maslan mengatakan GST akan buat harga barang jatuh.

Ramai org Melayu ingat buluh ini hanya boleh buat rotan atau perabut. Sebenarnya banyak selain kegunaan harian ia juga boleh digunakan utk industri seperti baju,pakaian dalam dan lain lain lagi , ada yang buat ubatan seperti garam buluh.

Orang Melayu bila dengar sahaja nama pemimpin Cina DAP... terus hentam. Jangan terpengaruh dengan orang politik seangkatan 'bos kur'... penyamun pun dilantik sebagai sebagai bos ku.

Teresa bercakap atas kapasiti Menteri untuk bantu rakyat Malaysia... jangan nanti bila dia deal dengan pemimpin luar negara atas kapasitinya sebagai Menteri ketika itu ramai pengusaha Cina yang sudah lama menanam buluh mendapat keuntungan kerana harganya yang tinggi... mulalah kita kata Teresa rasist.

Kita mesti ingat negara negara maju khususnya EU sudah tidak mahu membeli minyak sawit. Minyak sawit, pengusaha dan pekerja tak salah tetapi peredaran zaman yg membuat minyak sawit bukan jadi pilihan. Kita jangan jadi seperti pemandu teksi... bila anak anak moden bertukar pilihan dari teksi ke grab atas faktor pilihan masa, keselesaan dan kemudahan teknologi... pemandu grab dipukul mereka.

Perkara sama pernah terjadi pada mertua saya. Saya beritahu durian mereka sudah tua. Malah pengurusan sudah teruk kerana faktor usia. 20 tahun dulu bila musim durian menghasilkan 30 tan... sekarang tinggal 15 tan... tolak yang rosak dan kena curi tinggal 8 tan. Setahun sekali dpt RM 30K berbanding dahulu boleh mencapai RM 150K.

Jadi rugi 80 ekar tanah untuk tanaman durian tu... baik buat sesuatu seperti gantikan dengan benih baru atau jual buat perniagaan lain untuk anak anak. Tapi mereka degil... akhirnya saban tahun merungut tanpa lakukan sesuatu. Ini style bumiputra suka tunggu bangsa Cina berjaya dahulu baru nak follow. Bila Menteri cadangkan kita anggap menteri tersebut cuba perbodohkan kita.Betul tak?

Patutnya kita orang Melayu berasa hati dan bimbang bila Teresa bersuara...kenapa idea tanam buluh ini tidak lahir dari pemimpin Melayu seperti Salahuddin Ayob. Sedangkan beliau Menteri Pertanian, Salahuddin yg patut memikirkan apakah tanaman terbaik masakini yg menjadi demand dari negara luar untuk petani, peladang Melayu khasnya memikirkan apakah yg patut ditanam oleh mereka.Maaflah kiranya Salahuddin sibuk mengangkat fail agenda kearah pencapaian 30% pengeluaran pertanian dalam negara.

Sebab itu saya bertanya Teresa Kok kah yg bodoh atau dikalangan orang kita yang bangang? Bangsa Cina berada di seluruh dunia. Mereka cepat mendapat info2 terkini apa yg berlaku di seluruh dunia. Sebab itu bangsa ini maju selain daripada cepat bertindak!

Tahukah anda berapakah pendapatan Thailand,China,Korea dan Jepun dalam industri buluh?

oleh: Cikgu Khaled