Followers

Sunday, March 31, 2019

Edisi Bongkar: Dilema Perpaduan Ummah




Insaflah pihak yang menjuarai isu perkauman dan agama di Malaysia kini

Persekongkolan parti bukan perpaduan ummah

Istilah ummah (umat) tidak merujuk kepada ahli parti politik tertentu. Jarang benar (bahkan tidak pernah) istilah ummah parti A atau ummah kumpulan B diguna.

Tapi istilah ummah (umat) Islam atau ummah (umat) Melayu sering diguna. Saya juga tidak pernah berjumpa istilah ummah untuk negara seperti ummah Makkah, atau ummah Madinah.

Sebab itu, penggunaan istilah perpaduan ummah yang merujuk kepada persekongkolan politik dua buah parti politik pembangkang adalah tidak sesuai bahkan tidak tepat.

Istilah ummah lebih besar, lebih luas dan lebih merangkum daripada sekadar merujuk kepada kedua-dua parti berkenaan.

Bagi saya, tak payahlah guna istilah perpaduan ummah. Gunalah istilah perpaduan parti, perpaduan kumpulan atau seumpamanya.

Itu pun jika istilah perpaduan itu sesuai digunakan. Sebab bagi saya lebih sesuai digunakan istilah persekongkolan berbanding perpaduan.

Apa makna perkataan Auliya'

Untuk sesiapa yang faham makna Auliya' di dalam Quran..Larangan menjadikan mereka orang kepercayaan dan teman rapat.. ini antara maksudnya larangan dari Quran.

Sheikh Yusuf Al-Qaradawi dalam Kitab Fiqh Daulah mengatakan ,antara cirinya.. Selain tidak membunuh kerana agamanya.. mereka tidak mengeluarkan kamu dari rumah dan tanah air kamu sebagaimana mafhum Ayat 8 Surah Al-Mumtahanah..

وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ ...

dan tidak (pula) mereka mengusir kamu dari negerimu..

Jadi faham tak.. Ustaz selalu main goreng jer ayat ni dan maksud Auliya sebagai pemimpin ghair muslim...Termasuk Habaib geng habib rizieq dan Kiyai Bengong di Indonesia.
 
oleh: ustaz Zola dan Ahmad Muslim 

foto: mKini