Followers

Tuesday, October 9, 2018

Ucapan Anwar Terhadap Tun M Semalam



Anwar: Kasih terbekam saya, Dr M semarak semula

Calon Pakatan Harapan pilihan raya kecil (PRK) Port Dickson, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyatakan penghargaannya kepada Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad ekoran kehadirannya ke parlimen itu, malam ini.

Menurut Anwar yang juga Presiden PKR, kehadiran Dr Mahathir itu juga adalah kerana ‘semaraknya kasih yang terbekam sejak dulu’.

“Sebagai perdana menteri, beliau tak pernah datang kempen PRK. Bila dia datang sini, saya rasalah kasih yang terbekam dulu semarak semula.

“Saya tahu dia tegas walaupun nampak selalu senyum dan sikapnya juga keras. Bila dia ambil keputusan, ia selepas mengambil kira pelbagai perkara.

“Untuk semua itu, saya berikan penghormatan saya kepada anda Dr Mahathir,” ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika berucap sempena Ceramah Mega Mahathir-Anwar Gandingan Mantap Harapan Malaysia di Waterfront, Port Dickson, malam ini.

Malah, Anwar juga turut mendedahkan beliau menyayangi pemimpin berusia 93 tahun itu dan menganggap Dr Mahathir umpama bapanya.

Menegaskan perkara itu, Anwar berkata beliau merasakan Dr Mahathir merupakan individu paling
tepat untuk memimpin Malaysia pada masa sekarang.

“Dalam keadaan sekarang lebih baik Dr Mahathir pimpin negara ini. Saya sebut ini dengan ikhlas.

“Saya sayangkan beliau seperti bapa dan pemimpin. Sekarang, saya terima beliau adalah individu terbaik untuk memimpin Malaysia,” katanya ketika berucap di dalam ceramah tersebut.

Tambah Anwar, gandingan Dr Mahathir - Anwar merupakan antara yang bersejarah dan gandingan yang "luar biasa mantapnya".

Jelasnya, selepas bersengketa agak lama, Anwar memaklumkan dia terkesan apabila seorang negarawan dapat tinggalkan semuanya demi membantu selamatkan negara dan rakyat.

“Saya bertemu semula Dr Mahathir selepas 18 tahun di penjara. Saya terkesan seorang negarawan dapat tinggalkan semua demi tekad membantu negara dan rakyat.

“Tak ramai pemimpin dan negarawan dunia mempunyai ketokohan seperti Dr Mahathir,” ujarnya.