Followers

Monday, January 26, 2015

Anwar Yakin Dibebaskan Daripada Kesalahan Pada 10 Februari ini


Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yakin akan dibebaskan oleh Mahkamah Persekutuan daripada kesalahan kes liwatnya pada 10 Februari ini.

Ahli Parlimen Permatang Pauh itu berkata, berdasarkan penghujahan pasukan guamanya terhadap perincian fakta dan undang-undang yang kukuh, beliau yakin akan dibebaskan daripada kesalahan meliwat bekas pembantunya,  Mohd Saiful Bukhari Azlan.

"Fitnah tidak wajar dijadikan alat dalam tinju politik dan diberi ruang untuk memporak-perandakan negara.

"Saya panjatkan doa pada Allah Yang Maha Esa agar keadilan dapat ditegakkan dan saya dibebaskan," katanya dalam satu kenyataan pada Isnin.

Mahkamah Persekutuan menerusi laman sosial Twitternya pada Isnin menetapkan pada 10 Februari ini bagi membuat keputusan rayuan terakhir kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Dalam rayuannya, Anwar, 67, meminta Mahkamah Persekutuan untuk mengetepikan sabitan dan hukuman yang dikenakan Mahkamah Rayuan pada 7 Mac tahun lalu selepas ia membatalkan penghakiman Mahkamah Tinggi untuk membebaskannya.

Prosiding pendengaran rayuan terakhir kes liwat Anwar diadakan pada 28 Oktober hingga 7 November tahun lalu.

Mahkamah Rayuan mendapati Anwar bersalah meliwat Mohd Saiful di unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara, No. 99, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara di sini di antara pukul 3.01 petang dan 4.30 petang, 26 Jun 2008.

Pertuduhan dibuat mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan, yang membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan, jika sabit kesalahan.

sumber...Mstar