Followers

Monday, January 19, 2015

MPPP Serbu dan Rampas Peralatan Nasik Kandaq Line Clear


Seorang pekerja gerai nasi kandar Line Clear menyediakan makanan untuk seorang pelanggan walaupun premis itu diserbu Majlis Perbandaran Pulau Pinang, pagi tadi. – Gambar The Malaysian Insider oleh Hasnoor Hussain.

MPPP serbu restoran nasi kandar Line Clear, peralatan berniaga dirampas

Restoran nasi kandar terkenal Pulau Pinang, Line Clear hari ini diserbu Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) dan beberapa kerusi, meja serta peralatan dapur turut dirampas.

Bagaimanapun, restoran itu dilihat masih menjalankan aktiviti perniagaannya dan menghidangkan makanan kepada pelanggan yang beratur untuk menikmati masakan nasi campur berasal dari Selatan India itu.

Line Clear memulakan operasinya pada 1947, diusahakan secara tradisi oleh keluarga pemiliknya sejak turun temurun dan perniagaannya terkenal di kalangan penduduk tempatan dan pelancong asing.

MPPP berkata, pihaknya bertindak jam 4 pagi tadi selepas mendapati restoran itu menjalankan perniagaan tanpa lesen pada sejak awal tahun ini.

"Tindakan penguatkuasaan selari mengikut peruntukan Undang-undang Kecil Peniaga 1979," kata MPPP dalam kenyataan hari ini.

Katanya, MPPP sudah mengeluarkan surat arahan pelesenan kepada pengurusan baharu susulan keputusan yang dibuat majlis pada 8 Oktober tahun lalu.

Memulakan perniagaannya dengan kereta tolak pada 1950-an, restoran Line Clear menjadi terkenal dan mendapat perhatian chef selebriti Anthony Bourdain semasa lawatannya ke Pulau Pinang pada 2012 untuk dijadikan dokumentari dalam program televisyen.

MPPP yang mengeluarkan arahan Lesen Penjaja Gerai Lorong Belakang, pada Jun tahun lalu mengumumkan untuk mengambil tindakan terhadap restoran itu selepas berlakunya pertelagahan antara saudara yang mahu menuntut waris perniagaan daripada keluarga asas.

sumber...TMI