Followers

Thursday, November 24, 2011

Ada "Ulat Bodoh" Dalam Kepala Hishamuddin Keris ?

Hisham dan ISA: Permainan semata atau sememangnya bodoh?

Seperti yang sudah kita agak, Perdana Menteri Najib Tun Razak sememangnya seorang penipu yang telah menarik balik janjinya untuk menghapuskan ISA. Isu besar yang menjadi kegusaran rakyat adalah ISA membolehkan mana-mana rakyat Malaysia ditahan tanpa perbicaraan oleh Kerajaan, iaitu Menteri dalam Negeri. ISA “baru” masih sebenarnya membenarkan keadaan ini. Ia sama saja dengan ISA lama.

Sepupu Najib yang juga merupakan Menteri dalam Negeri, Hishamuddin Hussein telah dengan bodohnya membandingkan ISA baru dengan akta-akta yang digunapakai di AS, UK dan Australia. Hishamuddin ini sama ada seorang yang amat bodoh atau beliau fikir rakyat bodoh.

Inilah sebabnya beliau adalah pelawak dan rakyat tidak ketawa

Yang pertama, tidak dapat dibandingkan undang-undang tersebut dengan yang digunapakai di negara-negara itu. AS, UK dan Australia mempunyai kebebasan media dan Malaysia tidak kecualilah beliau mengambil kira ‘The Star’ yang dimiliki MCA, sebuah parti yang tiada kuasa dan diterajui oleh Chua Soi Lek seorang ikon tidak bermoral untuk Malaysia. The Star sebenarnya adalah propaganda yang tidak bermaruah. Dan sudah tentulah akhbar-akhbar lain seperti NST dan Utusan adalah lebih teruk daripada itu.

Semestinya juga tidak akan berlaku seorang timbalan seperti Joe Biden akan ditangkap oleh polis SWAT, dipukul oleh Ketua FBI Robert S. Mueller dan disimpan di dalam kandang seperti kangaroo. Perkara itu hanya berlaku di Malaysia.

Juga tidak akan berlaku seorang bekas presiden seperti George Bush dibenarkan menyebarkan semangat perkauman seperti rakyat kulit putih akan diancam oleh rakyat kulit hitam, Latinos dan Asian. Tidak sama sekali, kerana hanya di Malaysia sahaja Mahathir bias melakukan apa yang dia sedang lakukan sekarang.

Juga tidak akan berlaku kumpulan ektrimis seperi Klu Klux Klan yang diterajui mereka-mereka yang sering melompat parti, menyuarakan apa juga yang mereka suka dan merasa selamat bahawa mereka didukung oleh parti pemerintah. Hanya di Malaysia Perkasa yang diterajui Ibrahim Ali boleh melakukan apa saja yang mereka suka dengan sokongan Umno.

Perbezaannnya adalah rakyat Malaysia tiada institusi yang menjaga mereka

Untuk pengetahuan Hishamuddin, pilihan raya di UK adalah adil dan bebas tidak seperti yang dilaksanakan tanpa malu di Malaysia. Suruhanjaya Pilihanraya di sana bukanlah dibawah telunjuk parti pemerintah seperti yang ada di Malaysia.

Juga ada pemisah di antara kuasa eksekutif dan badan kehakiman di negara-negara tersebut.

Jadi, apakah yang dibandingkan oleh Hishamuddin? Rakyat Malaysia tidak mempunyai institusi untuk menjaga mereka daripada orang yang bodoh, berkepentingan dan tidak layak seperti Menteri Dalam Negeri seperti Hishamuddin Hussein. Orang seperti ini tidak sepatutnya dibiarkan berkuasa seperti sekarang!

sumber...Malaysia Chronicle