Followers

Wednesday, September 21, 2011

Kereta Boleh Bercakap,Bergerak tanpa pemandu

Kereta tanpa pemandu

BERLIN: Ia boleh bercakap, melihat dan memandu serta tidak memerlukan manusia untuk mengawalnya dari jarak jauh.

Kereta masa depan, yang dikawal komputer sepenuhnya kini sudah berada di jalan raya di Berlin.


Sepanjang musim panas, penyelidik dari bandar Free University menguji kenderaan itu di sekitar ibu negara Jerman.

Kereta berkenaan bergerak menerusi trafik bersendirian dengan menggunakan gabungan peranti, termasuk komputer, elektronik dan sistem pemandu arah ketepatan satelit, pengimbas laser di atas bumbung dan sekitar bampar depan dan belakang.


“Kenderaan itu boleh mengenal pasti kereta lain di jalan raya, pejalan kaki, bangunan dan pokok yang terletak sejauh 70 meter di sekelilingnya.


“Malah, ia juga boleh melihat lampu isyarat di depan merah atau hijau dan bertindak sepatutnya,” kata Raul Rojas, Ketua Penyelidik Kumpulan Kecerdasan Tiruan universiti itu, Menurutnya, pengenalpasti an dan tindak balasnya terhadap persekitaran adalah lebih pantas berbanding reaksi manusia Saintis terbabit menjalankan kajian terhadap kereta ujian, sebuah Volkswagen Passat dengan melengkapkan teknologi khas yang menelan belanja 400,000 euro (RM1.7 juta) sejak empat tahun lalu.

Beberapa kumpulan lain sebelum ini turut memberi tumpuan terhadap teknologi serupa baru-baru ini, khususnya Google, yang kini menjalankan kajian kereta robotik Toyota Prius di Nevada.

sumber... AP