Followers

Sunday, September 11, 2011

Jaminan PAS: PM, TPM tetap Muslim jika Pakatan tawan Putrajaya

KUALA LUMPUR, 11 Sept - Datuk Mustafa Ali memberi akar umbi PAS jaminan bahawa dua jawatan tertinggi kerajaan pusat - perdana menteri dan timbalan perdana menteri - akan diketuai oleh komuniti Islam jika Pakatan Rakyat mengambil alih kerajaan pusat dalam pilihan raya umum ke-13.

Parti itu dilihat memberi jaminan bagi mengekalkan sokongan kalangan orang Melayu khususnya mereka yang tinggal di kawasan luar bandar sementara spekulasi menyebut pilihan raya umum akan diadakan bila-bila masa dari sekarang.

Setiausaha agung (gambar) itu mengatakan demikian ketika menjawab kebimbangan majoriti ahli parti Melayu Islam pada konvensyen di sini di sebalik kerjasama PAS-PKR-DAP dalam Pakatan Rakyat yang wujud sejak lebih tiga tahun lalu.

Pakatan Rakyat dibentuk secara formal selepas pilihan raya umum 2008, tetapi pendaftarannya belum mendapat kelulusan pihak berkuasa.

"Saya boleh memberi anda jaminan bahawa perdana menteri semestinya seorang yang beragama Islam dan semoga timbalan perdana menteri juga seorang beragama Islam," kata beliau.

"Imam (perdana menteri), Insya-Allah, selamat," kata Mustafa pada Konvensyen Negara Berkebajikan di Taman Melewar, Gombak dekat sini semalam. Input mengenai konsep itu akan dijadikan kandungan manifesto pilihan raya umum ke-13.

Seorang perwakilan yang menghadiri konvensyen sehari itu mengemukakan persoalan, "dalam Pakatan Rakyat, siapa imam? Macam di BN, imamnya ialah dari Umno... Kalau tak tentu imam, plan B pula macam mana?

Perwakilan itu merujuk imam sebagai perdana menteri."

Sejak merdeka, jawatan perdana menteri disandang oleh seorang wakil Umno beragama Islam. Begitu juga jawatan timbalan perdana menteri.

Setakat ini negara sudah memiliki enam perdana menteri.

Mustafa memberitahu perwakilan bahawa konsep Negara Berkebajikan telah dibincangkan dan diterima oleh rakan komponen PKR dan DAP pada sesi pemukiman mereka dua bulan lalu.

Bagaimanapun katanya, isu siapa yang akan memegang jawatan mana dalam kerajaan alternatif tidak dibincangkan secara khusus.

"Kami tidak membincangkan secara terperinci sebab orang yang akan memegang jawatan perdana menteri mesti menang pilihan raya umum," katanya lagi sambil menambah, perikatan itu akan berhadapan dengan masalah jika calon perdana menteri kalah pilihan raya.

Tambah beliau, kesemua dalam Pakatan Rakyat telah bersetuju bahawa pengundi Melayu dominan seharusnya seorang beragama Islam.

Sementara Perlembagaan Persekutuan mengatakan seorang Melayu seharusnya Muslim, ia tidak menyebut apa-apa mengenai latar belakang agama dan etnik dalam soal pemilihan calon perdana menteri dan menyerahkan kepada perkenan Yang di-Pertuan Agong.

Kebimbangan mengenai kemungkinan seorang perdana menteri bukan Muslim muncul ekoran laporan muka depan Utusan Malaysia Mei lalu di bawah tajuk "Kristian agama rasmi?"

Akhbar milik Umno itu mendakwa wujud komplot antara DAP dan beberapa pastor untuk meletakkan seorang Muslim sebagai perdana menteri. DAP telah menafikan dakwaan sedemikian.

sumber...TMI