Followers

Monday, September 12, 2011

Kontroversi Wang Haram Taib Mahmud

Jerman arah siasat pengubahan wang haram

Kementerian Kewangan Jerman telah mengarahkan siasatan ke atas hubungan perniagaan di antara keluarga Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud dan Deutsche Bank, bagi mengenalpasti jika terdapat unsur-unsur pengubahan wang haram.
Menurut NGO Bruno Manser Fund (BMF), yang berpangkalan di Switzerland, arahan siasatan itu dikeluarkan berikutan aduan pihaknya.

BMF mendakwa kementerian kewangan Jerman dalam jawapan e-mel berkata ia telah 'meminta pihak berkuasa penyeliaan kewangan Jerman untuk menjelaskan dan memeriksa keadaan yang dinyatakannya dalam surat kepada Canselor dari sudut pengubahan wang haram.

Katanya, institusi kewangan tertentu dan pihak berkuasa penyeliaan kewangan (BaFin) perlu menyiasat jika mereka berpendapat ia bersesuaian.

BaFin adalah pihak berkuasa penyeliaan bagi institusi kewangan berkenaan undang-undang pengubahan wang haram.

BMF pada Jun lalu, dengan kerjasama dua lagi NGO lain iaitu - Persatuan Penduduk Terancam dan Rettet den Regenwald telah menulis kepada canselor Jerman meminta campurtangannya.

“Kami minta kerajaan Jerman menjelaskan hubungan perniagaan antara Deutsche Bank dengan Taib dan minta supaya semua aset Taib) di Jerman dibekukan.

"Kami amat prihatin kerana sebagai sebuah institusi perbankan utama di Jerman, Deutsche Bank bekerjasama dengan seorang perasuah.

"Kami berpendapat kerjasama ini tidak boleh memberikan kepentingan kepada kerajaan Jerman, yang secara antarabangsa memupuk cara menangani rasuah,” tulis NGO itu.

sumber...malaysiaKini