Followers

Thursday, September 29, 2011

Polis: Letupan Empire Gallery tiada kaitan kerja sabotaj, pengganas

SUBANG JAYA, 28 Sept — Polis menolak unsur sabotaj dan keganasan sebagai punca letupan yang menggegarkan kompleks membeli-belah Empire Gallery di sini awal pagi ini.

Sebaliknya, pihak berkuasa itu mengesahkan letupan disebabkan kebocoran gas yang kemungkinan ada kaitan dengan elemen kecuaian.

Timbalan Ketua Polis Selangor Datuk A. Thaiveegan memberitahu pemberita di tempat kejadian, kompleks itu akan dikosongkan sehingga diberitahu kelak.

Kompleks itu menempatkan menara pejabat 12 tingkat, pusat membeli-belah lima tingkat, ruang pejabat kecil sembilan tingkat dan hotel 10 tingkat.

“Ramai yang menghubungi saya untuk bertanya sama ada kejadian ini disebabkan oleh kerja-kerja sabotaj atau keganasan. Hasil siasatan awal, tiada bukti kerja khianat dalam kejadian ini.

“Bermakna tiada (unsur) sabotaj dan tiada kaitan dengan keganasan, bermakna kemungkinan disebabkan kecuaian,” katanya lagi.

Katanya, Jabatan Bomba dan Penyelamat, polis dan Suruhanjaya Tenaga akan meneliti punca yang menyebabkan kebocoran.

“Kita tahu ia kebocoran gas. Tetapi apa yang menyebabkan letupan?” katanya.

Empat cedera dalam letupan sekitar pukul 3.30 pagi itu. Mangsa terdiri daripada dua pengawal keselamatan rakyat Nepal dan dua rakyat tempatan yang masing-masing cedera di tangan dan kaki.

Beliau juga berkata anggota polis akan diletakkan di kompleks itu sepanjang proses siasatan bagi mengelakkan kecurian.

Kira-kira 170 penghuni hotel dan 10 penyewa ruang niaga kecil telah dipindah keluar.

sumber...TMI