Followers

Friday, December 26, 2014

Menyedihkan: Gambar Terbaru Dari Kuala Krai

Inilah Realiti Mangsa ‪#‎Banjir‬ Di ‪#‎KualaKrai‬ ‪#‎Kelantan‬.. Walau Tidak Mendapat Liputan Meluas Dalam Media Masa Akhbar Juga Berita Malaysia 3suku..

Ya Allah Ya Rabbi.. Saat Getir Begini Mereka Hadapi.. Di Manakah Pemimpin2 Sekalian. Bila Ada PRK Semua Blh Turun Padang Berkempen, Tapi Bila Saat Rakyat Dlm Kesusahan... Masing2 Cuci Tangan.

Kenapa Sukar Sgt ‪#‎NajibRazak‬ Isytiharkan Kelantan Darurat..???

dari album Abe Is https://www.facebook.com/fizzfaiz?fref=photo

Saksikanlah apa yang telah terjadi sehingga hari ini

 Nik Abduh dibidas kata banjir akibat Allah murka, sebaliknya kerana pembalakan

Status Facebook yang ditulis pemimpin PAS Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz menimbulkan rasa kurang senang orang ramai apabila ia mendakwa kejadian banjir yang berlaku adalah tanda kemurkaan Allah dan perlunya meneruskan pelaksanaan hudud.

Pemimpin PAS, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz dikritik orang ramai kerana mendakwa banjir teruk melanda negara adalah akibat kemurkaan Allah dan menganggapnya tanda kerajaan negeri Kelantan perlu meneruskan agenda hududnya.

Pada masa sama, anak kepada Mursyidul Am PAS itu juga menyeru orang ramai memanjatkan doa kepada Allah memohon agar dihentikan segala bencana dan dikembalikan kesejahteraan untuk semua umat manusia dan negeri yang dilanda banjir.

Menulis status di laman Facebooknya pada Rabu, beliau berkata: "Bencana banjir ingatkan umat Islam agar kembali kepada Allah dan jauhi murkaNya. Ia wajarkan kerajaan Kelantan terus istiqamah laksana syariat Hudud."

Ia bagaimanapun menimbulkan pelbagai reaksi di dalam ruang komennya yang rata-rata membidas ahli Parlimen Pasir Mas itu.

Mereka sebaliknya mengatakan, bencana alam tersebut berpunca daripada pembalakan yang tidak terkawal di Kelantan.

Salah seorang pengguna Facebook, Hussain Muhammad mengecam Nik Abduh dan menuduh ada pemimpin PAS Kelantan sebagai punca banjir besar berlaku.

"Banjir berlaku sebab keserakahan terdapat pemimpin PAS menebang balak, dan tak pernah peduli pasal sistem perparitan dan kutipan sampah. Ini bukan benda baru, tiap-tiap tahun jadi," katanya.

Seorang pengguna lain, Anas Abd Jalil juga menyindir Nik Abduh yang seolah-olah meletakkan beban kepada pencipta alam, serta memuat-naik gambar pembalakan di Gua Musang.

Dengan nada marah, beliau mengaitkan banjir itu dengan kegiatan "perogolan balak" yang memusnahkan kawasan tadahan air serta menyebabkan tanah gambut yang menyerap air terhakis dan akhirnya tanah laterit masuk ke sungai dan mencetekkan sungai.

"(Sebaliknya) Semua dibebankan pada takdir Allah," kata Anas.

Sementara itu, orang ramai juga membidas kenyataan Nik Abduh yang seolah-olah mengatakan pelaksanaan hudud merupakan penyelesaian kepada masalah banjir di negeri tersebut.

"Isu bnjir skrg ni tiba2 puak2 lebai ni bncg psal hudud, sabar sat klau nk laksana pun... Islam ni bkn pada hudud ja..banteras rasuah pnyelewengan, korupsi kjaan, ketirisan pn tak sudah2 lg. Selamatkn rkyt dlu, mcm hg sorg nk msuk syurga ustaz oi!" kata pengguna bernama Khairul Anuar KA dalam ruang komen.